با قدرت شروع کنید !!!

سریعترین راه برای تثبیت و پایداری مخزن گیاهی جدید

نحوه راه اندازی آکواریوم گیاهی با تکنولوژی کم

نحوه بازسازی یک مخزن

چگونگی رشد گیاهان قرمز

سبک ها و ایده ها را بررسی کنید

چگونه می توان چمن ها را بدون تزریق CO2  رشد داد؟؟؟

 

اصول نگهداری آکواریوم بعد از راه اندازی

 

آیا قبل از کاشت باید سیکل مخزن گیاهی را ایجاد کنم؟

 

 

 

 

یک شروع قوی

تفاوت بین آکواریومهای زنده و پایدار و بدون جلبک و مبارزات از اینجا شروع می شود. اما از آنجا که بسیاری از این زیرساختها نامرئی هستند ، می توان موفقیت یک مخزن را به مهارت یا شانس نسبت داد.

 

رازی که هر کسی آن را نمی داند

شروع با  استفاده از زیرساختهای قوی و مخفی مخزن آغاز می شود.

 

این شامل روشی است که آب در مخزن با استفاده از مقدار صحیح نور و بستر مناسب قابل استفاده می شود.

 

3 ستون اصلی برای رشد آبزیان گیاهان

3 دقیقه بخوانید

تمام گیاهان آکواریوم برای رشد به 3 چیز احتیاج دارند. گیاهان آکواریومی که به اندازه کافی از آنها برخوردار نمی شوند با گذشت زمان آهسته از بین می روند. فرایند اساسی رشد و قدرت گیاه ، فتوسنتز است که به نوبه خود به 3 عامل اصلی وابسته است.

 

روشنایی

نور برای فتوسنتز ، که قدرت رشد همه گیاهان و سوخت و ساز بدن را دارد ، بسیار مهم است. فتوسنتز فقط در حضور نور اتفاق می افتد و تنها در صورت وجود مواد مغذی کافی و CO2 در دسترس است.

 

تطبیق مقدار مناسب نور با نیاز گیاه بطور شهودی "در روی زمین" است اما اغلب در آکواریوم های آب شیرین نادیده گرفته می شود. آیا ما قصد داریم گیاهان سایه دوست یا گیاهانی که فرش کننده را پرورش دهیم؟ میزان نور مورد نیاز برای اولی متفاوت از مورد دوم است.

بیشتر فرش کننده ها برای رشد خوب به نور قوی تری نیاز دارند ، به همان روشی که چمن های چمنزار در فضای باز تمایل به رشد بهتری در زیر سایه سنگین دارد. بسیاری از گیاهان با رنگ قرمز / رنگی نیز در زیر نورپردازی قوی تر رنگدانه شدیدتری دارند.

 

بسیاری از آکواریوم حاضری ( آکواریوم های چینی ) به طور پیش فرض (مخازن + نور + فیلتر و / یا لوازم جانبی دیگر) با نور آکواریومی همراه هستند که نور کافی برای رشد گیاهان آکواریوم بیشتر تولید نمی کنند.

این بدان معنا نیست که همیشه روشنایی گران قیمت خوب است - بسیاری از سیستم های گران قیمت روشنایی در بازار با عملکرد متوسط ​​وجود دارد.  بنابراین انتخاب چراغ می تواند برای مبتدیان مشکل باشد. نورهای لامپ LED ارزان است و نور زیادی را برای افرادی ایجاد می کند که میتوانند نور های دست ساز بسازند و زیبایی برایش زیاد مهم نیست.

طیف نور نقش مهمی در ترسیم بصری رنگها دارد و تأثیر بسزایی در رنگدانه برای گیاهان قرمز دارد.

نورپردازی شدیدتر باید با دو متغیر زیر زوج شود ، زیرا نرخ رشد بالا باعث افزایش تقاضا برای مواد مغذی و CO2 می شود.

چند زاویه مهم وجود دارد که می توان از آن برای درک نور استفاده کرد

قدرت یک نور چقدر است؟

طیف مناسب چیست؟

آیا نور T5 یا LED بهتر است؟

http://bayanbox.ir/view/4769077093473785522/sp-chai-with-other-plants.jpg

بسیاری از گونه های سخت گیاهی برای نشان دادن رنگ ها و فرم های خوب به نور قوی احتیاج دارند.

 

مواد مغذی

همه گیاهان برای رشد خوب به مجموعه ای از عناصر نیاز دارند. برخی از این مواد مغذی ممکن است به راحتی بطور طبیعی در آب شیر موجود باشد. ضایعات ماهی نیز مقداری فراهم می کند. با این حال ، اگر ما آنها را اضافه نکنیم ، بسیاری از عناصر همچنان از دست می روند. اساساً ، تأمین نیازهای غذایی گیاهان خاص بسیار مهم است.

 

لقاح بهینه یکی از ارکان اصلی برای سلامتی عالی گیاهان است. ما می توانیم این کار را از طریق بستر گیاه آکواریوم (برای گیاهان ریشه دار) و از طریق دوز ستون آب انجام دهیم.

 ثبات نکته کلیدی است.

 

آیا واقعاً نیاز به اضافه کردن کود دارم؟

چگونه و چه مقدار باید مصرف کنم؟

آیا ضایعات ماهی به تنهایی کافی است؟

بیشتر گونه های گیاهی رنگی سریع به شما اطلاع می دهند که رژیم لقاح شما کافی نیست - از طریق برگهای کم رنگ و ساقه های نازک.

 

میزان CO2

میزان دی اکسید کربن در دریاچه های طبیعی (خصوصاً در مناطقی که دارای حیات غنی از آبزیان هستند) به دلیل تجزیه ماده آلی که گاز CO2 را تشکیل می دهد ، در مقایسه با سطح تعادل عمومی (مخازن ماهی ) (2-3ppm) در سطح بالا (40-40 ppm) زیاد است.

داشتن مقادیر بهینه CO2 در مخزن تأثیر زیادی بر سلامت گیاهان و کیفیت رشد دارد ، زیرا 40 درصد از جرم خشک گیاه از کربن ساخته می شود. این نیز به طور مستقیم بر حضور / عدم حضور جلبک ها در مخزن تأثیر می گذارد ، زیرا حضور جلبک ها با سلامت کلی گیاهان ارتباط قوی دارد.

تراکم ، شکل و رنگ مناسب گیاه همه به داشتن سطح CO2 مطلوب گره خورده اند.

اگر توجه ویژه ای به انتخاب گیاهانی داشته باشیم که در سطح تعادل پایین CO2 رشد خوبی داشته باشند ، بدون تزریق CO2 به ما این امکان را می دهد که مخازن کاشته شده زیبایی داشته باشیم.

 

کدام گیاهان بدون تزریق CO2 به خوبی رشد می کنند؟

چگونه یک سیستم CO2 برای آکواریوم کاشته شده تنظیم کنیم؟

 

مخزن با شکوه  با فناوری کم ، با ترکیبی از گونه های گیاهی آسان و کمی سخت تر کاشته شده است. 
درک خوب از گیاهان و شرایط  باعث می شود مخزن کم فناوری به خوبی کار کند و به ما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به تزریق CO2 مخازن سرسبز و سالم داشته باشیم 

در حالت کلی اصطلاح کم فناوری فقط به آکواریومهای پلنت که بدون سیستم دی اکسید کربن تزریقی (CO2) کاشته شده اشاره دارد. 

با این وجود ، بسیاری از گیاهان می توانند بدون تزریق CO2 به خوبی رشد کنند و داشتن آکواریوم پلنت پر رونق و بدون تزریق CO2 قطعاً توسط اکثر  آکواریم باز ها قابل دستیابی است. این رویکرد به تجهیزات و دانش فنی بسیار کمتری نسبت به مخازن تزریق CO2 نیاز دارد. 
بسیاری از مخازن ماهی با داشتن چند ترفند هوشمند  میتواند به داشتن گیاهان پر رونق تبدیل شوند. 
گیاهان با فیلتر کردن آب و تأمین محیطی طبیعی ، محیط مناسبی را برای ماهی ها فراهم می کنند.

شش فاکتور اساسی موفقیت

1 - انتخاب گیاه

2 - ایجاد چشم انداز تأثیرگذار

3- از بستر  مبتنی بر خاک  استفاده کنید

4 - در ابتدا بطور متراکم گیاه بکارید ( حداقل 60 درصد گیاه )

5 - مخازن کم عمق راحت تر است ( ارتفاع کمتر )

6 - دوزهای کوچک اما منظم کود

 

 

 

 

سریعترین راه برای تثبیت و پایداری مخزن گیاهی جدید

 منظور از پایداری مخزن چیست؟

در سطح پایه ، این امر نشان می دهد که سیکل آمونیاک انجام می شود و جامعه میکروبی مخزن به اندازه کافی توسعه یافته است که به سرعت کافی زباله های آلی فرار را هضم کند تا هیچ گونه سنبله آمونیاک بر روی دام یا گیاهان تأثیر نداشته باشد.

 

علاوه بر این ، آب باید کاملاً شفاف باشد زیرا باکتریهای زیستی (bio-film ) حتی ریزترین ذرات را به هم متصل می کنند تا همراه با یک فیلتر آب تصفیه شود ، آب مخزن باید حتی اگر بستر هم زده شود به سرعت به حالت شفاف برگردد. آب مخزن باید بوی تازه داشته باشد تا ناپاک.

اگر غیر این باشد شما باکتریهای زیستی قابل توجهی ندارید، این معمولاً نشان می دهد که فیلتر زیستی هنوز بالغ نشده است ، یا منبع قابل توجهی از زباله های آلی وجود دارد.

باید میزان ابتلا به جلبک ها کاهش یابد دیاتومها( جلبک های قهوه ای) و جلبک های گرد و غبار سبز که در مناطق مختلف پلنت بیشتر متداول هستند باید به خودی خود ناپدید شوند. دامهای حساس مانند میگوهای کاریدینا شکوفا می شوند. بسترهای خاک که آمونیاک یا ارگانیسمهای فرار دارند باید بالغ شوند تا گیاهان حساس (مانند Utricularia gramminifolia) در صورت کاشت در بستر ذوب نشوند.

 

یک مخزن گیاهی پایدار مانند این یکی در حدود 6 تا 8 هفته انجام می شود. در مخازنم معمولاً چند ماه صبر می کنم بعد دام های حساس اضافه میشود.

 

قدم های کلیدی برای ایجاد ثبات در مخازن جدید

1. از یک فیلتر بالغ استفاده کنید یا بخشی از خاک را از یک مخزن قدیمی و سیکل شده در مجموعه جدید مخلوط کنید تا مخزن را با باکتری بذر کنید. استفاده از باکترسازهای آماده می تواند باعث افزایش سرعت سیکل آمونیاک شود.

 

2. از تبادل گاز و میزان اکسیژن موجود در مخزن اطمینان حاصل کنید. بیشتر باکتری ها در یک محیط اکسیژن دار سریعتر تکثیر می شوند.

 

۳ . از ابتدا بطور متراکم گیاه بکارید. گیاهان با جذب آمونیاک ، فلزات سنگین و تهیه خانه مساعد برای زندگی باکتری ، این سیستم را تثبیت می کنند. با هدف حداقل 50٪ مساحت مخزن باید گیاه کاشته شود. افزودن مواد مغذی کافی / CO2 / نور از ابتدا برای سازگاری مناسب گیاهان با محیط جدید مهم است.

 

4- تغییرات بیشتر آب در ابتدای چرخه عمر مخزن برای از بین بردن مواد معدنی و آمونیاک فرار. مخصوصا در صورت استفاده از بسترهای تجاری غنی مهم است.

 

5- از اضافه کردن مقادیر زیادی ماهی وسایرین  اجتناب کنید ، بگذارید ابتدا مخزن بالغ شود.

 

6.  ثابت نگه داشتن پارامترهای آب. این به معنی اجتناب از محصولات تنظیم کننده ph، یا مواد شیمیایی خشن / جلبک کش ها است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیکل مخزن و مقالات مرتبط ، اینجا را کلیک کنید.

 

 

نحوه راه اندازی آکواریوم گیاهی با تکنولوژی کم

https://i.redd.it/fnw1el8slwzy.jpg

آیا به دنبال راه اندازی یک آکواریوم پلنت با تکنولوژی کم هستید اما تجربه ای ندارید؟

 منابع زیادی در اینترنت وجود دارد که می توانید از آنها برای یادگیری روش عالی استفاده کنید اما بسیاری از آنها بسیار گیج کننده هستند و محصولاتشان را تبلیغ می کنند.

با این حال ، این راهنما چیزی شبیه دیگران نیست! ما همه چیز را به طور جامع توضیح داده ایم و از اصطلاحات بسیار ساده ای استفاده کرده ایم تا بتوانید به راحتی آنچه را که در اینجا یاد می گیرید درک کنید و استفاده کنید.

در حالت کلی اصطلاح کم فناوری فقط به آکواریومهای پلنت که بدون سیستم دی اکسید کربن تزریقی (CO2) کاشته شده اشاره دارد.

با این وجود ، بسیاری از گیاهان می توانند بدون تزریق CO2 به خوبی رشد کنند و داشتن آکواریوم پلنت پر رونق و بدون تزریق CO2 قطعاً توسط اکثر  آکواریم باز ها قابل دستیابی است.

 این رویکرد به تجهیزات و دانش فنی بسیار کمتری نسبت به مخازن تزریق CO2 نیاز دارد.

همچنین در این مخازن نگهداری گیاهان خیلی راحت تر و فواصل هرس و تعویض آب طولانی تر است.

بسیاری از مخازن ماهی با داشتن چند ترفند هوشمند  میتواند به داشتن گیاهان پر رونق تبدیل شوند.

گیاهان با فیلتر کردن آب و تأمین محیطی طبیعی ، محیط مناسبی را برای ماهی ها فراهم می کنند.

 

شش فاکتور اساسی موفقیت :

1 - انتخاب گیاه

2- ایجاد چشم انداز تأثیرگذار

3 - از بستر  مبتنی بر خاک  استفاده کنید

4 - در ابتدا بطور متراکم گیاه بکارید ( حداقل 60 درصد گیاه )

5 - مخازن کم عمق راحت تر است ( ارتفاع کمتر )

6 - دوزهای کوچک اما منظم کود

 

 

1. پایه آکواریوم (بستر)

اطمینان از داشتن بهترین بستر برای آکواریوم گیاهی همیشه اولین چیزی است که باید در نظر بگیرید. انتخاب بستر مناسب برای شما ضروری است. در غیر این صورت با مشکلاتی مانند از بین رفتن گیاهان خود مواجه خواهید شد. شما باید به دنبال بسترهای غنی از مواد مغذی باشید و دارای گرانول هایی باشید که مطمئناً می تواند باعث رشد گیاهان شود. گزینه های عالی خاک ADA یا Eco-Complete است.

* در انتخاب خاک سطحی احتیاط کنید.

ممکن است برخی از افراد برای آکواریوم گیاهی با تکنولوژی کم از خاک سطحی که با لایه ای از ماسه پوشیده شده استفاده می کنند. آنها این کار را برای صرفه جویی در هزینه انجام می دهند. با این حال ، قبل از رفتن به این بستر خاص خاک باید بدانید که همه چیز می تواند بسیار آشفته شود.

 اگر به هر دلیلی نیاز به جابجایی / برداشتن گیاه ( گیاهان ریشه دار ) خاک زیر آن مخزن شما را پوشانده و مخزن را گل آلود می کند.

اگر نمی دانید چه کاری انجام می دهید ، من استفاده از بستر های شرکتی را به شدت توصیه می کنم.

 همچنین به شما امکان می دهد تا در آینده و یا تغییر دکور از بستر، مجدد استفاده کنید

آمونیاک مسئله دیگری است که هنگام انتخاب خاک باید نگران باشید زیرا مقادیر بالای آمونیاک می تواند منجر به جلبک های مضر شود که ممکن است به گیاهان شما آسیب برساند.

https://www.fishtanksetups.com/wp-content/uploads/2017/12/best-substrate-for-planted-aquariums.jpg

 

2. نورپردازی برای یک آکواریوم با تکنولوژی کم

هنگام انتخاب چراغ مخزن ، نیازی به جستجوی چیزهای بیش از حد فانتزی نیست. من به شدت خرید چراغ LED آکواریوم  یا FPL 36 وات در بازه کلوین 6000 تا 7000 را توصیه می کنم.

آنها کار را به اتمام رسانده و نسبت به سایر انواع چراغ های موجود در بازار انرژی کمتری دارند.

https://gersooz.com/Images/articles/LI_1501609434-107a710d7_9902.jpg

3.گیاهان

این یکی از مهمترین مراحل هنگام راه اندازی آکواریوم است. در کانال تلگرام من لیست انواع گیاهان مقاوم  است که بنا به سلیقه میتوانید آنها را انتخاب کنید. به دنبال گیاهان کم نور باشید. (همانطور که از نام آن مشخص است) آنها برای رشد به نور کمتری احتیاج دارند که باعث می شود آنها برای آکواریوم های کم تکنولوژی عالی باشند.

  لیست گیاهان آکواریومی کم نور https://t.me/easy_plants/1405

پس از ایجاد پوشش کامل گیاهان ، باید گیاهان با رشد سریع را به آرامی از بین ببرید ، زیرا در آینده به عنوان یک مشکل ایجاد می شوند. این گیاهان تمام مواد مغذی را به خود اختصاص داده و تقریباً هیچ چیز را برای سایرین باقی نمی گذارند. از بین بردن سریع آنها ممکن است باعث خرابی مخزن شما شود زیرا آنها در از بین بردن نیترات آب کمک می کنند.

کاشت توده زیاد گیاهان برای رشد آنها بسیار مهم است. شما همیشه باید مخزن خود را از جلبک های مضر دور نگه دارید. جلبک ها زیبایی شناسی مخزن را خراب می کند و بیشتر مواد مغذی حیاتی را نیز مصرف می کنند.

 فقط این واقعیت ها را بخاطر بسپارید و آکواریوم کاملی خواهید داشت.

https://aqualeafaquatics.com/wp-content/uploads/a_10bundle.jpg

4. تصفیه

برای تصفیه مداوم مخزن ، باید یک فیلتر اضافه کنید. یک فیلتر عالی با یک جریان خوب می تواند باعث شگفتی شود ، فیلترهای سطلی معمولاً به بهترین وجه کار می کنند. شما باید اطمینان حاصل کنید که فیلتر را به طور کامل نصب کرده اید تا بتوانید حداکثر بازده را از آن بدست آورید.

 همیشه باید ورودی را در یک منطقه باز قرار دهید.

 اگر قصد استفاده از کود دهی در آکواریوم خود را دارید ، استفاده از فیلترهای بدون ذغال فعال را بسیار توصیه می کنم.

حفظ فیلتر نیز بسیار آسان است، فقط مطمئن شوید که هر چند وقت یکبار آن را تمیز می کنید.(برای شستشو از آب داخل آکواریم استفاده کنید. با این کار هم سیفون تانک را انجام داده اید هم موجب کمترین آسیب به باکتری های داخل فیلتر می شود )

 

5. ماهی برای یک آکواریوم گیاهی

ماهی موجب جریان زندگی در آکواریوم شما می شود و همچنین به رشد مناسب گیاهان کمک می کند. بعد از مرحله سیکل مخزن باید ماهی اضافه کنید ، در غیر این صورت آنها در معرض آمونیاک سمی قرار خواهند گرفت.

اگر یک مخزن کوچک دارید ، احتمالاً میگو بهترین انتخاب برای شماست. در مخازن بزرگتر نیز می توانید گونه‌های دیگر را انتخاب کنید ، کافی است در اینترنت جستجو کنید و مطمئن شوید که آنها با مخازن گیاهی سازگار هستند.

در اینجا یک نکته وجود دارد: اطمینان حاصل کنید که فیلتراسیون شما می تواند ( بیولواد  bioload )  ( کلمه  "Bioload High"  یا به عبارت ساده تر زیست شناسی به همه ضایعات موجود در ستون آب ، یعنی آب درون مخزن شما اشاره دارد  ) را کنترل کند.

 فیلتری را که برای یک آکواریوم انتخاب کنید که برای تانک های بزرگتر از مخزن شما ساخته شده است.

با این حال ، به یاد داشته باشید که ماهی های زیادی اضافه نکنید ، ماهی بیشتر دردسر بیشتر است!

 

6. کود دهی

از آنجا که شما از سیستم دی اکسید کربن برای رشد گیاه استفاده نمی کنید (البته سیستم های دست ساز ارزان قیمت هم قابل استفاده است )

باید کودهای باکیفیت برای آکواریوم  تهیه کنید.

دوز کودها ( فرض استفاده از کود مایع ) باید یک بار در هفته یا دو بار (بسته به اندازه مخزن شما) داده شود.

با استفاده از این نسبت می توانید به راحتی کود مورد نیاز مخزن خود را محاسبه کنید.

لیست کود های با کیفیت داخل کانال تلگرام  

https://t.me/easy_plants/2333

برای رشد طبیعی و بهتر گیاهان شما باید یک بار در ماه از یک مرحله کوددهی چشم پوشی کنید.

این به گیاهان کمک می کند تا مواد مغذی اضافی را برای مبارزه با جلبک ها از بین ببرند.

( در حالت کلی و فرض اینکه شرایط آب مطلوب است. خرابی گیاهان و شکوفایی جلبک از کمبود مواد مغذی است و گیاهان سالم و حضور جلبک نشانه افزایش زیاد مواد مغذی است که باید با تعویض آب پایدار شود)

 

جمع بندی

حال پس از دانستن همه چیز درباره آکواریوم های گیاهی با تکنولوژی کم ، می توانید تجهیزات و قطعات لازم را خریداری کرده و آن را تنظیم کنید. اگر این مقاله را به روشی صحیح دنبال کنید ، می توانید یک آکواریوم با شکوه از خود داشته باشید.

شما فقط باید کمی صبور باشید ، زیرا گیاهان با سرعت کم رشد می کنند. در کل ، امیدوارم که شما با موفقیت آکواریوم گیاهی با تکنولوژی کم خود را تنظیم کنید.

اگر سؤال دیگری در مورد راه اندازی آکواریوم کاشته شده با تکنولوژی کم دارید یا می خواهید تجربیات خود را به اشتراک بگذارید ، دریغ نکنید که نظری را در زیر بگذارید.

 

لینک  آموزش راه اندازی حرفه ای آکواریوم پلنت در کانال تلگرام

 

با تشکر محمد صادق ذوقی 98/12/20

 

 

نحوه بازسازی یک مخزن

تنظیم مجدد یک مخزن

برای بسیاری از افراد ، این می تواند یک کابوس باشد.

مدیریت یک مخزن پایدار آسان است ، در حالی که مخزن های تازه تمایل دارند دوره بی ثباتی را پشت سر بگذارند.

 برای بسیاری از افراد این به معنای شیوع جلبک یا ذوب شدن گیاهان است ، اما اگر انتقال به خوبی انجام شود ، هر دو این موارد را می توان به حداقل رساند.

مهمترین مزیت تنظیم مجدد مخزن موجود در مقایسه با یک مجموعه کاملاً جدید ، این است که شما احتمالاً یک فیلتر بالغ ( پر از باکتری های مفید و سیکل شده ) و یک مخزن از گیاهان سالم متناسب با پارامترهای آب منطقه و سیستم نور خود دارید (با فرض اینکه شما اینها را نیز تغییر نمی دهید).

 

عناصر اصلی برای مدیریت

گیاهان

اگر بعد از تنظیم مجدد می خواهید گیاهان موجود را مجدداً کاشت کنید ، ضروری است که آنها را به گونه ای ذخیره کنید که استرس را کاهش دهد.

راه اشتباه که اکثر ما انتخاب می کنیم غوطه ور کردن تعداد زیادی از گیاهان در یک سطل کوچک است.

جمع شدن بیش از حد گیاهان ریشه دار در حجم کمی از آب می تواند منجر به ذوب شدن انبوه شود اگر برخی از گیاهان شروع به خراب شدن کنند امکان خرابی بقیه گیاهان هم هست زیرا همه چیز در همان محیط قرار دارد.

بدون جریان و تزریق CO2 ، تبادل گازی وحشتناک است.

یک راه بسیار بهتر این است که گیاهان را در کیسه های پلاستیکی مرطوب یا در روزنامه های مرطوب نگهداری کنید.

سپس آن را در جای خنک (16 تا 24 * C) بگذارید. این کار باعث کندی متابولیسم گیاهی و باکتری می شود. حتی ظریف ترین گونه ها معمولاً در این قالب تا یک هفته دوام می آورند. گونه های سخت می توانند چند هفته زنده بمانند. این کار به شما زمان بیشتری برای مدیریت بستر ، سیکل و جنبه های دیگر مخزن می دهد. ذخیره گیاهان به شکل مناسب نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ذوب و جلبک دارد - زیرا گیاهان سالم از نظر جلبک مقاوم هستند.

این کار را نکنید. گیاهان آشفته شناور در یک سطل شلوغ - اگر مقداری پوسیدند ، کل دسته می تواند ذوب شود.

 

بستر

اگر قصد تغییر بستر را دارید ، باید حداکثر در طول یک هفته این کارو انجام بدهید.

به یاد داشته باشید که دیگر زمان لازم برای چرخه سیکل کامل بسترهای بسیار غنی از آمونیاک مانند ADA aquasoil را ندارید.  این بدان معنی است که در صورت استفاده از خاکهای غنی از آمونیاک ، گیاهان ظریف ذوب می شوند.

 اگر هنوز هم علاقمند استفاده از یک بستر غنی هستید، از یک لایه نازک (0.5 تا 1سانتی متر) از بستر غنی از آمونیاک در زیر بستر استفاده کنید ، اما برای بقیه بستر ضعیف تر (مانند Tropica) استفاده کنید.

 

اگر قصد تغییر صددرصد بستر را ندارید ( درصورتی که بستر قدیمی قابل استفاده مجدد است - دانه ها را نگه دارید و گرد و غبار ریز را دور بیندازید) ، مخلوط کردن آن با خاک جدید روش بسیار خوبی برای شروع فعالیت میکروبی در مخزن است. در چنین سناریویی ، بستر نباید کاملاً خشک شود.

برای افرادی که به دلیل مشکلات جلبک مخازن خود را مجدداً راه اندازی می کنند - بستر خود را دور نریزید  فقط به این دلیل که نگران اسپور جلبک در خاک هستید.

اسپور در همه جا وجود دارد ، با تلاش برای بارور سازی مخزن ، نمی توانید از جلبک ها جلوگیری کنید.

شما فقط می توانید با ایجاد یک محیط خوب از جلبک ها جلوگیری کنید و این باعث می شود که شرایط برای جلبک ها نامطلوب باشد. می توانید قبل از اضافه کردن گیاهان و دام ها (منظور ماهی و میگو )  از جلبک کش ها برای پاک سازی اسپور جلبک استفاده کنید.

 

فیلتر

فضای باکتری فیلتر برای ثبات مخزن (سیکل آمونیاک) بسیار ارزشمند است. من پیشنهاد می کنم در همان هفته / زمانی که تنظیم مجدد مخزن انجام می دهید ، آن را به هیچ وجه تمیز نکنید. این از ایجاد مزاحمت در محیط باکتری جلوگیری می کند (به جای محلول باکتر ساز کاملا کاربردی است ) همچنین ، معمولاً مقادیر زیادی زباله در مخزن جدید تولید می شود. منطقی است که فیلتر را در هفته دوم یا سوم پس از تنظیم مجدد سرویس کنید.

 

دکوراسیون

اگر دکوری دارید که به شدت تحت تأثیر جلبک ها قرار گرفته است -  میتوانید برای سنگ از سفید کننده ها استفاده کنید .

سفید کننده کاملاً بی خطر است زیرا به راحتی از بین می رود (تا زمانی که از سنگ متخلخل استفاده نمی کنید).

در غیر این صورت ، اگر شما واقعا حساس هستید ، می توانید به جای آن از پراکسید هیدروژن استفاده کنید ، که با گذشت زمان باعث بی ضرر شدن در آب و اکسیژن می شود. معمولاً برای چوب بهتر است از پراکسید استفاده کنید زیرا چوب جاذب است و ممکن است مواد سمی را جذب کند.

 

پس از تنظیم مجدد؛ مدیریت چرخه سیکل کوتاه

خاکهای تازه استفاده شده تمایل به ترشح برخی از مواد آلی ، آمونیاک و فرار دارند ، این محرک اصلی برای جلبک ها می شود و خاکهای فرار می توانند گیاهان ظریف را ذوب کنند.

به عنوان مثال ، Utricularia gramminifolia یک گیاه نسبتاً مناسب است ، اما بسیاری از آکواریوم باز ها از رشد آن ناکام هستند زیرا به خاکهای سیکل نشده / چه خاک خام و تجاری حساس است.

با فرض اینکه شما گیاهان را به طور صحیح مانند آنچه گفتیم نگهداری کرده اید ، چند روز استراحت دارید.  اگر بستر را تعویض کرده اید و از خاک تازه / تجاری استفاده می کنید ، توصیه می کنم موارد زیر را انجام دهید:

بلافاصله کاشت نکنید

مخزن را حداقل برای چند روز سیکل کنید - فیلتر را روشن کنید ، اما بدون نور ( در صورت نداشتن آب RO می توانید  برای از بین بردن کلر به ازای هر 10 لیتر آب یک میل آبلیو یا اسید سیتریک استفاده کنید ) کلر آب با این روش بلافاصله از بین می رود.  اینجوری کلر آب باکتری داخل فیلتر رو از بین نمی بره

در 2 روز آینده ، تغییرات آب زیادی تا (70٪) و استفاده از باکتر ساز (در صورت وجود) را بعد از هر تغییر آب انجام دهید.

این تغییرات آب برای از بین بردن مواد آلی و فرآورده های ناپایدار است.

اگر از بستر غنی از آمونیاک به عنوان پایه استفاده نکرده اید ، به دلیل استفاده از فیلتر پر از باکتری خود ، میزان آمونیاک در روز 3 صفر است. اگر اینگونه نباشد ، می توانید صبر کنید تا یک تا دو روز دیگر منتظر بمانید.

شما می توانید گیاهانی که از مخزن خارج کرده اید را دوباره کاشت کنید ، و شروع به کوددهی ، و اجرای CO2 کنید. این فرایند باید استرس انتقال برای گیاهان را به حداقل برساند و معمولاً از چرخه کوچک / ذوب جلوگیری می شود.

مشابه راه اندازی مخزن جدید ، تغییرات بیشتر آب و از بین بردن پوسیدگی گیاهان قدیمی باعث جلوگیری از بروز جلبک ها می شود زیرا مخزن بالغ می شود.

استفاده از شدت نور کم در چند هفته اول برای راه اندازی تازه ، یک ترفند هوشمندانه برای کسانی است که به طور مداوم درگیر جلبک می شوند.

 

با تشکر محمد صادق ذوقی

 

 

چگونگی رشد گیاهان قرمز

https://i.pinimg.com/originals/21/ad/b5/21adb5d0afc1c875f359ca2cdd67cafe.jpg

گیاه قرمز یک اصطلاح عمومی است که من در این مورد برای گیاهان غیر سبز استفاده می کنم. اگر با دقت نگاه کنید ، هر گونه در حقیقت رنگ متفاوتی دارد.

خط اصلی پایه برای رشد خوب گیاهان سرخ این است که آنها باید سالم باشند.

 بسیاری از آکواریومها از اصول اولیه غافل می شوند - گیاهان ناسالم به ندرت زیبایی شناسی را نشان می دهند. این به معنای درک شرایط رژیم کوددهی منظم ، کنترل خوب CO2 ، جریان ، مدیریت بستر ، و ماهیان است.

اکثر مردم نسبت به این بخش کم توجه هستند ، و فرض میکنند مخازن آنها "خوب کار می کنند" ،

پس از توجه به مراقبت از گیاهان ، می توان چند عامل خاص تأثیرگذار بر رنگدانه های گیاه قرمز را بررسی کرد.

گیاهان قرمز با تفاوت کمی به فاکتورهای مختلف واکنش نشان می دهند.

اول و مهمترین نکته :

نور است... نور مهترین عامل در کیفیت گیاهان.. رنگ و فتوسنتز است.

نور بیشتر و شدیدتر مشکلات جلبک را به وجود خواهد آورد ، برای همین وجود یک مخزن با اصول نگهداری حرفه ای مشکلات جلبک را کاهش میدهد.

چند گیاه وجود دارد که حتی در شرایط روشنایی متوسط نیز قرمز رنگ خواهد بود (Ludwigia sp red mini نمونه خوبی است) ، اما بیشتر روتالا ها و آمانیا برای دستیابی به پتانسیل تمام رنگی به نورپردازی شدید (در طیف مناسب / طول موج) احتیاج دارند.

 برخی مطالعات نشان می دهد که رنگدانه تقویت شده قرمز به عنوان نوعی ضد آفتاب برای سلولهای گیاهی عمل می کند. با توجه به این تئوری ، این حس  ایجاد میشود که افزایش شدت نور باعث می شود گیاهان رنگ شدیدتری بگیرند.

داشتن طیف قرمز / آبی قوی در سیستم روشنایی تأثیر دوگانه ای دارد.

 اولین اثر جلوه ای بصری است. اگر روشنایی قرمز قوی تری دارید ، گیاهان قرمز را بهتر نشان میدهد.

تأثیر دوم این است که روشنایی قرمز / آبی قوی باعث تحریک رنگدانه در بسیاری از گیاهان می شود ، این بدان معنی است که بسیاری از گیاهان قرمز در زیر طیف قرمز قویتر ظاهر می شوند.

به همین دلیل است که بسیاری از مجموعه های T5 با لامپ های مخصوص رشد صورتی ، گیاهان قرمز را بهتر از چراغهای LED تجاری سفید رنگ نشان میدهند.

اگر از نور قرمز بیش از حد استفاده می کنید و قرمزی یکنواخت را روی تمام گیاهان پخش کنید مخزن مصنوعی خواهد بود.

 

کاهش نیترات ممکن است برای دستیابی به اوج  قرمزی مهم باشد.

محدودیت نیترات شامل دوز کمتر نیتروژن در مخزن در مقایسه با سایر مواد مغذی است. این کمبود نیتروژن باعث ایجاد تاخیر در تولید کلروفیل در گیاهان خاص می شود و به آنها اجازه می دهد تا قرمزتر رشد کنند.

در برخی از گونه های خاص (Rotala rotundifolia ، ludwigia arcuata و غیره) کار می کند و تأثیر قابل توجهی بر دیگر گیاهان ندارد (Rotala macrandra & variants، Ludwigia pantanal، Althernanthera reineckii).

محدود کردن نیتروژن باید با دقت انجام شود زیرا گیاهانی که سطح مواد مغذی غنی تری را ترجیح می دهند در صورت کم بودن سطح نیتروژن  ممکن است خراب شوند. (به عنوان مثال ، Ludwigia pantanal).

بهتر است دوز کود نیترات مایع را کم و از کپسول های زیر بستر برای تامین نیتروژن استفاده شود.

نیترات با انجام سیفون منظم آب (من  20 تا 30٪ تغییر در هفته انجام می دهم) ، از پر شدن بیش از حد ماهیان جلوگیری کنید و از فیلترهای بزرگ (افزایش سطح  باکتریهای متابولیزه زباله های نیتروژن) استفاده شود.

در پایان من هم این  نکته رو اضافه میکنم ... که گیاه آمانیا.. ک شرایط نگهداری متوسط رو به سخت رو داره... بعد از سیفون های منظم.. خیلی رشد و قرمزی مطلوبتری داره.. احتمالا بخاطر همین زباله های نینروژن هست )

 

گیاهان مناسب را انتخاب کنید!

https://i.pinimg.com/originals/9b/18/40/9b1840027af568fdc6d6136d6c49a51e.jpg

همه گیاهان ساقه ای در زیر نور شدید  قرمز نمی شوند. به عنوان مثال ، برخی از انواع روتالا حتی در زیر نورهای شدید نیز سبز می شوند. بعضی در زیر نور قوی قرمز روشن ، اما نارنجی مایل به سبز مایل به زرد در زیر نور متوسط تا کم است. انتخاب گیاهانی که واقعاً پتانسیل قرمز شدن در شرایط مناسب را داشته باشند ضروری است. بررسی کنید که گیاه صحیح را خریداری کنید .

تغذیه مناسب نیز ضروری است.

  یک کود مایع کامل و مولتی ، همه آن چیز است که برای رسیدن به قرمزهای روشن لازم دارید.

این تصور غلط است که آهن اضافی برای قرمزی بیشتر مورد نیاز است.

  مانند همه گیاهان ، مقدار کمی از آهن مورد نیاز است ،

اما دوز آهن اضافی بیش از مقدار مناسب باعث افزایش رنگدانه قرمز یا شدت رنگدانه نمی شود.

در حالی که رنگدانه قرمز تولید شده توسط گیاهان حاوی آهن است ، گیاهان فقط به دلیل اضافه شدن آهن بیشتر  رنگدانه قرمز تولید نخواهند کرد کمی آهن مناسب است ، در حقیقت ، مصرف بیش از حد آهن احتمالاً به بی مهرگان مانند میگو (که نسبت به کاتیونهای آزاد مس و آهن بسیار حساس هستند) صدمه می زند تا به نفع گیاهان باشد.

 

 چگونه گیاهان قرمز آکواریوم را قرمز نگه دارید؟

معرفی 10 گیاه قرمز رنگ با سطح نگهداری نسبتاً آسان

 

 

 

IDEAS & INSPIRATION

سبک ها و ایده ها را بررسی کنید

آکواریوم گیاهی بر اساس چیدمان و دکور به چند دسته تقسیم می شوند.

سبک طبیعت

Iwagumi ژاپنی

بیوتوپ طبیعی

سبک هلندی

Hardscape Diorama

 

از اونجایی که صحبت درباره انواع سبک ها خیلی طولانی میشه.. و مطالب مختلف درباره این سبک ها داخل اینترنت زیاد است

ما فقط سبک طبیعی رو توضیح میدیم.

https://www.theaquariumguide.com/wp-content/uploads/2015/11/Nature-aquascaping-style-600x300.jpg

سبک طبیعی

سبک طبیعی برای مبتدیان که اولین آکواریوم گیاهی خود را شروع می کنند بسیار عالی است.

مناظر سبک طبیعت برای خلق صحنه از شاخه ها و سنگ های طبیعی استفاده می کنند و حس جریان و جهت را به ترکیب کلی ارائه می دهند.

در حالی که گیاهان فرش کننده در پیش زمینه رشد می کنند ، گیاهان چسبده را میتوان روی سنگ ها یا چوب ها استفاده کرد.

  انتخاب ترکیبی از گیاهان نگهداری آسانتر تر بدان معنی است که آکواریوم ممکن است پیچیده به نظر برسند ، اما در واقع نگهداری آنها بسیار آسان است.

عناصر اصلی: شاخه ها، سنگ ها (برای پایه) و گیاهان چسبنده مانند Java fern و Anubias barteri nana

 

انتخاب مخزن

در این نوع اکواریم ها اندازه مخزن متنوع است و شما میتوانید بسته به نوع دکور از مخزن های کوچک تا بزرگ استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که در حالت کلی ارتفاع کم برای تانک های گیاهی خیلی بهتره مخصوصا اگه بودجه خرید نورهای حرفه ای رو ندارید. ارتفاه تانک گیاهی رو نهایت 40 تا 50 در نظر بگیرید که برای نور دهی به کف مشکل نداشته باشید.

روشنایی

با توجه به انتخاب گیاهان آسان تر ، نورپردازی بسیار قوی لازم نیست. روشنایی محیط - آرایه های T5 یا LED های تجاری ارزان تر هم کار خواهند کرد. اگر از سطح روشنایی کمتری استفاده می شود ، از گیاهان فرش استفاده کنید که می توانند در نور کم رشد کنند ، مانند Marsilea crenata یا cryptocoryne parva.

سطح پایین تر نور ، مدیریت کلی مخزن را آسان تر می کند. مشکلات جلبک کمتر بروز میکند ، و سرعت رشد کندتر به معنی هرس کمتر است.

لایه بستر

استفاده از بسترهای آکواریومی بر پایه خاک مانند بسترهای تجاری به رشد گیاهان فرش کننده کمک می کند.

در صورت نداشتن گیاهان فرش کننده می توان از شن ساده نیز استفاده کرد و تضاد خوبی را ایجاد می کند.

تزریق CO2

در صورت استفاده از گیاهان فرش کننده یا ساقه های رنگی توصیه می شود.

تزریق  CO2 گزینه ای برای داشتن گیاهان قرمز به عنوان کنتراست خوب است. بسیاری از گیاهان مانند سرخس جاوا و آنوبیاس بدون تزریق CO2 به خوبی رشد می کنند. با این حال ، در محیط گیاهی برای بالغ شدن و رشد تزریق کرین بسیار موثر است.

فیلتر

یک فیلتر قوی و مناسب ، جریان قوی تری را نشان می دهد. فیلتر مناسب از تشکیل جلبک تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد و جریان مناسب برای توزیع CO2 در تمام مخزن را به وجود می آورد

کود

یک برنامه دوز کم با انتخاب گیاهان کند در رشد مناسب است. در این سبک ها کود دهی به مقدار کم جواب گوی نیاز گیاهان است.

 دکور مناسب

مجموعه ای از تکه های چوب مطابق هم ؛ داشتن قطعات بسیار کمی باعث می شود مخزن پراکنده و ناقص به نظر برسد ، داشتن قطعات بیشتر گزینه هایی خوبی را ارائه می دهد. با رشد گیاهان ، آنها تقریباً قسمت بزرگی از تپه را پوشش می دهند.

همچنین چارچوبی را برای قرار دادن گیاهان تشکیل می دهد - این حجم در این سبک ایجاد می شود و ستون فقرات آکواریوم را تشکیل می دهد. داشتن قطعات سنگی کافی برای تشکیل تپه 1/3 ارتفاع مخزن ، گزینه های طراحی بیشتری را به شما می دهد. بودجه برای هارد اسکایپ مهم است بودجه کم باعث می شود طراحی مخزن خراب شود.

آبزیان

ماهی با رنگ هایی که در مقابل پس زمینه سبز قرار گرفته است ، نمای زیبایی را ایجاد می کند. تتراس کاردینال / نئون ، تترا،

گزینه های متداول هستند.

در پایان انتخاب گیاهان و دانش نگهداری از اونا بسیار مهم هست.بهتر از قبل از خرید گیاه درباره نگهداری گیاه اطلاعات داشته باشیم تا بعدها به مشکل بر نخوریم.

 

 

 

چگونه می توان چمن ها را بدون تزریق CO2  رشد داد؟؟؟

همه عاشق فرش سبز چمن هستند. با این حال ، به عنوان گیاهان کوچکتر که روی بستر رشد می کنند ، دسترسی کمتری به نور دارند و نسبت به گیاهان بزرگتر ، حساس تر هستند.

با کمی توجه تخصصی می توان چمن های مختلفی را با درصد موفقیت بالایی در یک مخزن با تکنولوژی پایین پرورش داد.

 

سه چالش برای این موفقیت پیش رو دارید.

رشد چمن بدون کمک تزریق CO2 مانند تلاش برای ساختن ماهیچه هایی با دسترسی محدود به پروتئین خوب ، یا شنا بدون پوشیدن عینک است. مطمئناً ممکن است ، اما موفقیت بسیار وابسته به غلبه بر 3 چالش است:

 

روشنایی

چمن ها به نورپردازی مناسب نیاز دارند، زیرا در نقطه ای دورتر از نور ، روی بستر قرار دارند ، اما بسیاری از مخازن با تکنولوژی پایین به دلیل ترس از جلبک ها ، از نور کم استفاده می کنند.

 بسیاری از گونه های جذاب گیاهان فرش کننده با نور بیشتر رشد می کنند.

 

CO2

در طبیعت ، بسیاری از گونه های آبزی آبی در محیط های غنی از CO2 رشد می کنند ، اما در اینجا ما می خواهیم یک مجموعه "فناوری کم" را تهیه کنیم که از تزریق CO2 برای تکثیر چنین شرایطی استفاده نمی کند.

 

سازگاری

دشوارترین مرحله پرورش یک چمن در شروع کار است. عوامل مختلفی برای استرس انتقال در گیاهان تازه وجود دارد. اگر آنها را به صورت کشت خارج آب خریداری کرده باشید ، باید به فرم های رشد غوطه ور شوند ، اگر در پارامترهای مختلف آب کشت شده باشند، مجبورند برای تناسب با محیط مخزن فعلی ، مجدداً آنزیم های خود را تنظیم کنند.

هنگامی که استرس انتقال کاهش می یابد ، شانس رسیدن به موفقیت بیشتر می شود.

 

با دنبال کردن راهنمای زیر ، شما باید بتوانید فرش چمن مویی کوتوله (DHG) ، مونت کارلو (MC) ، شمشیری کوتوله (Micro Sword ) و مارسیلیا را بدون تزریق CO2 پرورش دهید.

چمن Glossostigma ممکن است نیاز به نور بیشتری داشته باشد. گیاه چمن کوبایی HC Cuba برای رشد بدون CO2 سخت است و نباید تلاش شود مگر اینکه وقت آزاد و گیاهانی برای هدر رفتن داشته باشید ، اما این رویکرد شانس شما را بیشتر می کند.

 

نمونه هایی از آکواریوم های کاشته شده با تکنولوژی کم با فرش های سبز

 

 

 


 

 

چهار مرحله اصلی

مخزن کم عمق          نور قوی تر                بستر مبتنی بر خاک             انتقال مناسب

 

 

مخزن با ارتفاع کم : 40 سانت به پایین

مخزن کم عمق (من مخازن 35 یا کمتر را توصیه می کنم) اجازه می دهد تا روشنایی قوی تر در سطح بستر و بدون نیاز به روشنایی گران قیمت وجود داشته باشد و شیب نور کمتری را امکان پذیر کند.

مخازن کم عمق همچنین  تبادل گاز بهتری دارند. آنها به راحتی مدیریت می شوند. دسترسی آسان تر به کف نگهداری را ساده می کند.

چمن glossostigma در تصویر زیر با استفاده از 150 وات نور متال که 2 فوت بالاتر از مخزن آویزان شده است. این سطح نور احتمالاً بیش از حد است؛ اما این نشان می دهد که نور زیاد + بدون CO2 همیشه به تولید جلبک تبدیل نمی شود - یعنی اگر گیاهان به خوبی در حال رشد باشند.

 

نور قوی تر

استفاده از نور قوی تر شانس موفقیت را در تولید چمن مخازن با تکنولوژی کم افزایش می دهد.

در انتخاب روشنایی خود ، مقدار PAR بالای 50 Umol را در سطح بستر هدف قرار دهید. من خودم نزدیک به 100 استفاده می کنم. ( در مبحث روشنایی مطالعه کنید )

اگر از مخزنی با عمق 12 اینچ با 2 اینچ بستر استفاده می کنید ، عمق مربوطه 12-2 = 10 اینچ است. این امر شما را در سرزمینی از مناطق پر از نور قرار می دهد.

اگر پارامترهای مخزن را به خوبی کنترل نکنید ، با افزایش خطر جلبک همراه است. توصیه می کنم برای جلوگیری از جلبک ، بخش مربوط به جلبک ها را مطالعه کنید.

 

استفاده از بستر مبتنی بر خاک

موارد فراوانی در انتخاب بسترها وجود دارد ، همانطور که در قسمت بستر ها گفته شد.

برای رشد یک چمن در محیط با فناوری کم ،به دنبال خاک سطحی باغ یا گلدان بدون مواد افزودنی بروید.

خاک لومی متعادل ( loam soil ) - تقریباً مساوی از رس ، سیلت (لای ) ، ماسه و مواد آلی با مقادیر پیت ماس سیاه نیز انجام خواهد داد.

 محتوای ارگانیک خاک نباید بیشتر از 20٪ باشد.

خاکهایی که تجزیه شده اند به دلیل تجزیه بیش از حد ، ثبات بیشتری ایجاد می کنند.

اگر از خاک بسیار غنی از مواد آلی استفاده می کنید ، حدود یک اینچ یا کمتر استفاده کنید.

بسترهای تجاری گزینه مناسبی است که حدس و گمان را از بین می برد ، و مدیریت آن بسیار آسان تر و تمیز تر است ، اما هزینه های بیشتری نیز دارند.

تجزیه خاک سطوح کم کربن را فراهم می کند. این کمبود تزریق CO2 را جبران نمی کند ، اما به اندازه کافی برای رشد چمن ها مناسب است. گیاهان چمن نیز در خاک ریشه بهتری دارند.

 

فقط برای رشد گیاهان چمن ، فقط یک لایه نازک از خاک کافی است. یک لایه از خاک 1 یا 2 اینچ و یک سطح نازک به عنوان درپوش روی خاک حدود 2 سانت به خوبی کار می کند.

در صورت ترس از برهم خوردن خاک هنگام کاشت مجدد می توانید از یک لایه پوششی ضخیم تر استفاده کنید.

 

در این مثال از لایه نازک شن و ماسه روی پایه خاک خام استفاده می شود.

 

در  تصویر بالا چمن HC  با استفاده از یک لایه بستر تجاری روی خاک باغچه رشد کرده است.

Aquasoil در واقع یک روپوش عالی ایجاد می کند. بر روی خاک خام به راحتی می ماند ، در حالی که شن و ماسه سنگین گاهی اوقات اگر بستر مختل شود فرو می روند.

 

انتقال / پذیرش

بسیاری از گیاهان قادر به رشد نیستند ،نه به این دلیل که شرایط رشد  وجود ندارد، بلکه به دلیل عدم تحمل فرآیند انتقال در هنگام جابجایی از مخزن دیگری که پارامترهای آب بسیار متفاوت دارد.

در آکواریومهای گیاهی با تزریق CO2 ، افزایش سریع رشد به گیاهان امکان تنظیم سریع را می دهد. در مخازن گیاهی بدون تزریق CO2 ، گیاهان مجبورند تنظیمات سخت را بدون کمک CO2 کافی انجام دهند.

 

 

2 قسمت اصلی برای کاهش شوک انتقال وجود دارد:

مرحله 1: سیکل آکواریوم را کامل انجام دهید

این بدان معنی است که سیکل آمونیاک برای مخزن تکمیل می شود و مستعمرات باکتری های مخزن بالغ می شود ، به طور معمول اجازه می دهد فیلتر مخزن کار کند و آب در طی 2-3 هفته برطرف شود. در صورت استفاده از باکتریهای مخصوص سیکل تا حدود 1 هفته ، این فرایند را می توان سریع کرد. این مرحله اغلب توسط آکواریوم بازهای مشتاق و مبتدی نادیده گرفته میشود.

 آمونیاک گیاهان جوان و حساس را به راحتی می سوزاند.

مواد آلی فرار همچنین باعث جلبک می شود. زمان گذاشتن مخزن برای رسیدن به بلوغ مخزن ، مسائل جلبک را کاهش می دهد. این نکته مهم است به ویژه اگر فرد با استفاده از مقادیر بیشتری از نور شروع به کار کند.

 

مرحله 2: از محله خود خرید کنید

خرید گیاهان از همان پارامترهای آب نزدیک به منطقه شما استرس و ذوب را به شدت کاهش می دهد.

 قلیایی بودن آب (مقادیر KH) تأثیر بیشتری نسبت به متغیرهای دیگر دارد. ماندن در محدوده 3 dKH بسیار بی خطر است.

اگر می خواهید از دردسر اندازه گیری پارامترهای آب جلوگیری کنید ، گیاهانی را تهیه کنید که در شهر شما تولید شده اند: احتمال زیاد وجود دارد که پارامترهای آب کاملاً شبیه شما باشد.

فروشندگان خوب باید بدانند که گیاهان آنها کجا رشد می کنند / از کجا به دست می آیند.

خرید گیاهانی که از مکانهای دور ارسال می شوند ، خطر قابل توجهی را در برابر پارامترهای آب ایجاد می کند و احتمال ایجاد شوک / مرگ را افزایش می دهد.

مخصوصا در مورد گیاهان کشت بافت و گلدانی که در محیط خارج از آب رشد کرده اند این استرس انتقال بیشتر است.

 

درنهایت ، چگونگی کاشت مهم است.

چمن ها باید بطور ریز و باریک در بستر پخش شوند نه اینکه در توده های ضخیم کاشته شوند.

کاشت در توده های کوچکتر به هر توده اجازه می دهد تا نسبت به شروع کار در یک مکان شلوغ ، نور ، مواد مغذی و جریان بیشتری را بهتر دریافت کرده و گیاهان ریشه یابی کنند. گیاهچه های فردی نیز بهتر ریشه می گیرند.

 

 

این گیاه HC Cuba در یک مخزن با تکنولوژی بالا است. روش کاشت صرف نظر از مصرف CO2 مشابه است.

 

 

 


نگهداری آکواریوم

کارها و مراقبت های منظم در زمینه آکواریوم

 

آکواریوم یک اکوسیستم مستقل برای ماهی ها ، بی مهرگان و گیاهان آبزی استدر اینجا ، بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی مختلف رخ می دهد ، که بهم تنیده می شوند و - به طور کامل - یک چرخه زیست محیطی را نشان می دهندبه عنوان مثال ، برخی از مواد دفعی ساکنان آکواریوم ابتدا توسط باکتریها پردازش و تخریب می شوند و در نهایت توسط گیاهان آکواریوم فرآوری می شوند ( چرخه نیتروژن)

 تعادل باکتریایی متنوع و متعادل نقش بزرگی دارد ، دقیقاً مانند نجات دهنده های بزرگتر مثل میگوهای مفید و حلزون ها.

برای یک آکواریوم سالم و با مراقبت آسان ، این بازیافت ها (تخریب گرها) از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ، حتی اگر مانند ماهی های رنگارنگ چشمگیر نباشند

با این وجود ، برای پایدار نگه داشتن تعادل اکولوژیکی ، به ویژه در بلند مدت ، به برخی از کمک های خارجی نیاز استدر اینجا صاحب آکواریوم باید فعال شود و اقدامات مراقبتی منظمی را انجام دهددر این مقاله با توجه به نوع و دامنه آنها را با جزئیات بیشتری ارائه خواهیم داد.

 

تغییر آب

 

تغییر آب فقط به معنای افزودن آب شیرین نیست - اتفاقا بیشتر ماهی ها از آن بسیار خوشحال هستند و باعث چابکی بیشتر آنها می شودحتی گاهی اوقات می توان تخم ریزی یا رفتار جفت گیری را ایجاد کردعلاوه بر ورود آب شیرین با تخلیه آکواریوم آب آلوده حذف شده و غلظت مواد نامطلوب در آب کاهش می یابد.

ما یک تعویض منظم و هفتگی آب را با جایگزینی نصف (50٪) آب توصیه می کنیم

با این حال ، بهره برداری از یک آکواریوم بدون تخلیه آب هم کاملاً امکان پذیر استدر اینجا هیچ آبی تغییر نمی کند و فقط تبخیر آب وجود دارد ، ولی به منظور کاهش استرس باکتریایی بیماری زا آب ، می توان از دستگاه های ضدعفونی کننده مانند فیلترهای Twinstar یا UV-C  استفاده کرد.

 مواد مغذی از دست رفته باید با کوددهی هدفمند تکمیل شوند.

 

 

اقدامات تمیز کردن

بسیاری از مبتدیان تصویری کاملاً اشتباه در ذهن خود دارند که باعث می شود موارد زیر را انجام دهند:

تمام آکواریوم ، از جمله بستر و فیلتر به طور منظم (ماهانه) کاملاً تمیز می شود و از هرگونه آلودگی (لجن) آزاد می شود بستر با یک دستگاه استخراج لجن زدایی می شود و تمام مواد فیلتر  در آب گرم تمیز یا جایگزین می شوند.

 

لجن نقش مهمی در اکوسیستم آکواریوم بازی می کند ، زیرا محل زندگی مقدار زیادی از باکتری های تجزیه کننده آلاینده ها است ، دقیقاً مانند لجن فیلتر

 اگر اکنون تمام "آلودگی ها" را از خاک پاک کرده و فیلتر کنید ، مقدار زیادی باکتری مفید از بین می رود

بنابراین چنین اقدام تمیزکاری معادل راه اندازی مجدد یک آکواریوم است که پس از آن اساساً باید دوباره وارد مرحله سیکل شود

اور دوز موجود در آمونیوم سمی و نیتریت می تواند نتیجه آن باشد و در پایان منجر به مرگ ساکنان آکواریوم شما شود.

بنابراین ، هنگام تمیز کردن فیلتر و بستر، نباید خیلی سختگیر باشید و بخشی از لجن را در داخل آکواریوم بگذاریددر حالت ایده آل ، این اقدامات فقط به ندرت باید انجام شود ، به عنوان مثال اگر لجن قابل مشاهده زیاد روی زمین ایجاد شده باشد (که از طرف دیگر می توان آن را به راحتی با یک شیلنگ استخراج کرد ) یا اگر میزان جریان فیلتر نیز کم شود لجن فیلتر زیاد است ،در این صورت شما باید مواد پیش فیلتر ( مدیای پنبه ای یا اسفنجی) را به آرامی زیر آب ولرم (بهتر است با آب سیفون شده از اکواریوم شسته شود )  و جریان آب فشار دهید و سپس دوباره استفاده کنید

با این روش بسیاری از باکتری ها زنده می مانند و این کار هر چند ماه یکبار باید انجام شود.

اتفاقاً لجن خواران ، حلزون و میگو می توانند کار مراقبت را بسیار راحت تر کنندآنها زباله های بزرگتر مانند باقی مانده غذا ، لاشه و قطعات گیاهان مرده را به قطعات کوچکتر تقسیم  می کنند ، که پس از آن می تواند توسط باکتری ها بهتر پردازش شودتمام سطوحی که معمولاً کثیفی روی آنها جمع می شود ، به لطف تیم تمیز کننده بسیار تمیزتر به نظر می رسند.

 

 

تمیز کردن شیشه ها

هیچ چیز به اندازه تماشای شیشه های کثیف آکواریوم ، بد منظره نیست

از این نظر ، تمیز کردن منظم شیشه های آکواریوم ، چه در داخل و چه در خارج ، یک اقدامات مراقبت معقول است

به نظر کار تعمیر و نگهداری بسیار دست و پا گیر استبه همین دلیل است که می توان به ابزارهای مناسبی که تمیز کردن شیشه را ساده می کنند اعتماد کرد.

مهمتر از همه ، بسته به میزان روشنایی ، کاشت و تعادل مواد مغذی در آب آکواریوم ، رسوبات قابل مشاهده ای روی صفحه داخلی ایجاد می شود که معمولاً از انواع مختلف جلبک تشکیل شده است

اینها ممکن است دیاتوم های قهوه ای ، جلبک های نرم ، سبز جلبکی یا جلبک های نقطه ای سخت تری باشد

برای مقابله با آنها نیست میتوان از جلبک خواران کمک گرفت ، آنها نه فقط روی شیشه ها بلکه همچنین روی برگها و تزئینات آکواریوم را تمیز می کنند هر چه تعداد آنها مناسب تر باشد تمیز کاری راحت تر انجام می شود. 

در حالت ایده آل ، شیشه های داخلی خیلی کم یا هرگز  نیاز ب تمیز شدن نداشته باشند.

 در مورد آلودگی مکرر جلبک ها ، نظافت منظم ، مانند یک بار در هفته ، توصیه می شوددر حالت ایده آل ، این کار با تغییر آب انجام می شود.

 

 باغبانی

به خصوص ، هنگامی که از بسیاری از گیاهان آبزی با رشد سریع استفاده می شود (به عنوان مثال گیاهان ساقه ای) ، که به لطف کوددهی و نور شدید ، شرایط ایده آل برای رشد پیدا می کنند ، یک اصلاح منظم منطقی است ، اجازه ندهید که گیاهان سریع تسلط بیشتری داشته باشند ، رشد بیش از حد با ایجاد سایه روی گیاهان کندتر  ممکن است باعث پژمرده شدن آنها شود

 از نظر  آکواریوم باز ها ، پیرایش منظم به دلایل زیبایی کار مهمی است ، به طوری که طرح آکواریوم در فرم مناسب باقی می ماند.

پس از پیرایش گیاهان حذف تمام گیاهان هرس شده و برگ ها ضروری است.

غذا

ساکنان یک آکواریوم مانند ماهی های زینتی ، حلزون و میگو نیز به غذا احتیاج دارند

تغذیه حیوانات زمان زیادی نمی برد و زمان تغذیه و تماشای غذا خوردن حیوانات همیشه یک نکته برجسته است: تغذیه مناسب و گونه ای بسیار حیاتی است.

بهتر است بیش از حد به حیوانات غذا ندهید و مواد ضایعات زیاد تولید نکنید

حتی  بعضی روزها در هفته برای ماهی ها روزه داری تجویز کنید ، واسه سلامت ماهی ها مفید است.

 برای اکثر ساکنان آکواریوم ، همیشه مقداری غذا در دسترس است ، به عنوان مثال بیوفیلم ها و ارگانیسم های کوچکبنابراین ، ماهی ، میگو و حلزون حتی در غیاب طولانی صاحب خود بدون مشکل زنده می مانند.

کوددهی گیاهان آبزی

بخصوص آکواریوم های گیاهی از کوددهی گیاهان آبزی سود می برند گیاهان آکواریوم به مجموعه ای گسترده از مواد مغذی ، از جمله نور  ، کربن از طریق افزودن CO2، ریز و درشت عناصر غذایی نیاز دارند 

به نظر می رسد آکواریوم گیاهی نگهداری بیشتری نیاز دارد.

روشنایی و سیستم CO 2  برای خاموشی شبانه با استفاده از تایمر به طور خودکار قابل کنترل است

در اینجا ، صاحب آکواریوم نیازی به انجام کارهای پیچیده ای ندارد ، مگر اینکه هر چند وقت یکبار تجهیزات را بررسی کند.

کود دادن به گیاهان با کود مایع می تواند کمی بیشتر کار ببردبسته به نیاز گیاهان آکواریوم و تجهیزات فنی آکواریوم ، کوددهی هفتگی کافی استدر سیستم پر نور با گیاهان زیاد و پر مصرف ، کوددهی روزانه توصیه می شود

اگرچه این روند فقط چند دقیقه طول می کشد ، اما استفاده منظم از آن بسیار مهم استکوددهی را می توان با استفاده از پمپ های دوز قابل برنامه ریزی با توزیع خودکار آسان کرد .

 

مدت زمان برای نگهداری آکواریوم؟

کوددهی روزانه فقط چند دقیقه در روز طول می کشدمی توانید حدود 5 دقیقه برای این کار تخمین بزنید.

برای تغییر آب در هفته باید کمی بیشتر وقت بگذاریدبهترین روش برای ادامه کار ، ترکیب این امر با تمیز کردن شیشه ها ، اصلاح گیاهان و سیفون زدن لجن در صورت لزوم است

در هنگام سیفون زدن آب قدیمی از مخزن آکواریوم ، خاک ، بقایای گیاه و مواد معلق را می توان به خوبی از بین برد هنگامی که فیلتر متوقف شد ، می توانید موازی با تغییر آب آن را نیز تعمیر و نگهداری کنید.

بسته به اندازه مخزن آکواریوم و تقاضای آکواریوم برای تمیزی و زیبایی ، این کار پیچیده تر ممکن است چندین ساعت طول بکشد برای یک آکواریوم استاندارد ساده با برخی از گیاهان آبزی ، معمولاً حدود 30 دقیقه کافی است

.  در واقع کار سخت غلبه بر تنبلی خود است تا تمیز کردن آکواریوم .

کار در آکواریوم و اطراف آن ممکن است خسته کننده به نظر برسد اما دارای کیفیت های مشخص و لازم است 

 نکته آخر اینکه ، بعنوان یک آکواریوم دار ، در آخر کار با یک آکواریوم تمیز و جذاب جایزه خواهید گرفت: و پس از پایان کار می توانید از آن لذت ببرید.

 

با تشکر محمد صادق ذوقی  99/6/25

 

 

آیا قبل از کاشت باید سیکل مخزن گیاهی را ایجاد کنم؟

سیکل مخزن به 2 دلیل اصلی مهم است.

1. آمونیاک گیاهان ظریف را ذوب می کند (مانند گیاهانی که دارای فرم کشت بافت هستند) و برای آبزیان مضر است. این مهم برای مخازنی که از بسترهای تجاری غنی از آمونیاک استفاده می کنند (مانند ADA) که در آن سطح اولیه آمونیاک بسیار قابل توجه است ، اهمیت بیشتری دارد.

2. بلوغ جامعه میکروبی در مخزن امکان پردازش سریعتر آلاینده های زباله های آلی را فراهم می کند. این امر باعث کاهش جلبک ها می شود. این مدت بدون باکترساز ها  یا کمک های دیگر برای ساخت کلونی باکتری ها طولانی خواهد بود.

 ایجاد سیکل قبل از کاشت جلبک ها را کم میکند  و محیطی بهتر و پایدارتر را برای گیاهان و دام های حساس ایجاد می کند.

جلبک های قهوه ای ( دیاتومها ) و جلبک های گرد و غبار سبز در راه اندازی جدید رایج است.

چنان رایج است که بسیاری از افراد با تجربه فکر می کنند این مرحله اجتناب ناپذیری است که همه تانک ها باید از آن عبور کنند.

 با این حال ، اگر مخزن از قبل سیکل و بالغ شده باشد ، هر دو این جلبک ها بسیار کم و یا وجود ندارند.

اگر از گیاهان نسبتاً آسان / مقاوم و بسترهای غنی از آمونیاک استفاده می کنید ، کاشت بدون دوره سیکل خوب است.

راه قدیمی

روش قدیمی سیکل یک مخزن کاشته شده ، افزودن مقدار کمی ماهی مقاوم به آکواریوم بود که پس از آن زباله های آلی و آمونیاک تولید می شود. سپس مخزن رها می شد تا با گذشت زمان به طور طبیعی باکتری ها جمع شوند. این مرحله می تواند هفته ها طول بکشد ، زیرا تعداد بیشتری از دام ها به آرامی اضافه می شوند.

استفاده از باکتر ساز ها ، فیلتر و مدیا و یا مقداری از بستر یک اکواریم سیکل شده ، روشهای دیگری برای شروع روند سیکل است. بسته به نحوه انجام آن ، این فرآیند می تواند برای دام سخت باشد. در مخازن اسیدی (pH <7) ، سمیت آمونیاک برطرف می شود زیرا بیشتر آمونیاک به دلیل محیط pH پایین در قالب NH4 + (آمونیوم) است.

شروع سیکل آکواریم  بدون ماهی و گیاه

امروزه ، سیکل بدون ماهی و گیاهان بسیار رایج است. این شامل افزودن آمونیاک مایع به طور منظم به یک مخزن جدید است. برای رشد کلنی های باکتری به طور کامل این 3 مرحله را دنبال کنید:

 

مرحله اول : دوز  2 ppm آمونیاک به آن اضافه می شود ، سپس آب پس از چند روز آزمایش می شود (از شروع حدود 3 روز طول می کشد تا شاهد تغییر سطح آن باشید). وقتی سطح آمونیاک شروع به کاهش می کند ، تجمع نیتریت  شروع می شود. اولین مرحله از چرخه اکسیداسیون آمونیاک آغاز شده است (اما لزوماً کامل نشده است).

مرحله دوم : سپس هر روز آمونیاک اضافی برای تغذیه باکتری ها اضافه می شود (به اندازه کافی برای افزایش سطح به 2ppm اضافه کنید). پس از روزهای زیادی ، سطح نیتریت کاهش می یابد و پس از افزایش باکتری های تبدیل کننده نیتریت به نیترات ، می توان سطح نیترات را افزایش داد. این بیشتر از مرحله 1 طول می کشد زیرا باکتری های مسئول تبدیل نیتریت به نیترات با سرعت کمتری رشد می کنند.

مرحله سوم : سرانجام ، حتی با افزودن آمونیاک ، نیتریت ها و آمونیاک پس از یک دوره 6 ساعته  به حالت صفر در می آید ، در حالی که نیترات ها تجمع می یابند. روند سیکل آمونیاک برای مخزن اکنون به پایان رسیده است.

بسته به پارامترهای مخزن ، کل فرآیند می تواند 4-6 هفته طول بکشد.

به طور معمول ، قبل از افزودن دام ، 80٪ آب مخزن را تغییر می دهیم تا نیترات را کاهش دهیم. افزودن باکترساز های آسان (مانند در مرحله 1 روند کار را بسیار سرعت می بخشد.

محصولات باکتری ساز کار می کنند ، اما بسیاری از آنها به دما حساس هستند.

بسته به نحوه حمل و نقل و ذخیره سازی آنها ممکن است کل باکتری ها از بین رفته باشند و بی اثر شوند. این مهمترین خطر / منفی محصولات باکتری است.

 

سیکل با ADA AQUASOIL / سایر بسترهای غنی از آمونیاک

اگر از محصولات باکتری اولیه استفاده نمی کنید ، ایده خوبی است که برای شروع مجدد چرخه ، مولوم (مقداری از بستر آکواریم سیکل شده )  یا فیلتر استفاده شده اضافه کنید.

 بدون استفاده از محصولات باکتریهای استارتر ، سیکل کامل مخزن ممکن است تا یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

کاهش pH آب مخزن به دلیل ظرفیت بافر آکواسویل ADA باعث کاهش سمیت آمونیاک می شود زیرا بیشتر آمونیاک به عنوان قالب آمونیوم کمتر سمی (NH4 +) در pH پایین (زیر 7) وجود دارد.

این اجازه می دهد تا گیاهان مقاوم حتی در مراحل اولیه که سطح آمونیاک قابل تشخیص است ، کاشته و رشد کنند. با این حال ، گیاهان حساس تر ، مانند Utricularia gramminifolia و بطور کلی گیاهان کشت بافت ، فقط باید پس از چرخه مخزن کاشته شوند - آنها به راحتی در خاک تازه ذوب می شوند.

با استفاده از محصولات باکتریهای مبتدی ، زمان سیکل می تواند به یک هفته کاهش یابد. پس از پر کردن مخزن ، توصیه می کنیم بدون استفاده از فیلتر ، اجازه دهید مخزن برای چند روز خیس بخورد. در روز دوم یا سوم ، 100٪ تغییر آب انجام دهید و سپس فیلتر را شروع کنید.

با این کار بقایای آلی ، گرد و غبار و قندهای ترشح شده از چوب ها برطرف می شود و از کثیف شدن بیش از حد فیلتر در چند روز اول جلوگیری می شود.

پس از راه اندازی فیلتر ، کشت باکتریهای استارتر را در فیلتر استفاده کنید.

 ما KH را به 3dKH افزایش می دهیم و چند قطعه سنگ آهک (حدود 200 گرم Seiryu در هر 100 لیتر) را به طور موقت به مخزن اضافه می کنیم تا از اسیدی شدن آب مخزن در صورت نرم بودن آب جلوگیری کنیم. ( این عمل برای راه اندازی حرفه ای و استقاده از آب کاملا RO است )

4 روز صبر کنید و آمونیاک و نیترات را بخوانید ( با استفاده از کیت این سوسول بازی ها به ما نیومده )

اگر نیترات وجود داشته باشد ، به این معنی است که سیکل آغاز شده است. با این حال ، به دلیل مقدار زیادی آمونیاک که از آکواسویل آزاد می شود ، احتمال این وجود دارد که میزان آمونیاک همچنان زیاد باشد. 90٪ تغییر آب انجام دهید و دوز دیگری از کشت باکتریهای اولیه را اضافه کنید .

یک روز صبر کنید و میزان آمونیاک / نیترات را بگیرید. اگر آمونیاک صفر شود و میزان نیترات مثبت باشد ، مخزن سیکل شده است. با این حال ، اگر بار خاک زیاد باشد ، خوانش آمونیاک همچنان می تواند مثبت باشد زیرا خاک آمونیاک زیادی آزاد می کند ، در این صورت ، چند روز صبر کنید و مرحله 3 را تکرار کنید. به دلیل کاهش سمیت آمونیاک زیر pH 7 ، این چیزی است که به طور کلی در مخازن آکواسویل اتفاق می افتد .

کاشت گیاهان استاندارد و مقاوم می تواند اتفاق بیفتد تا زمانی که میزان آمونیاک کم باشد (زیر 0.5 ppm یا همین حدود). با این حال ، برای دامهای حساس مانند میگو بهتر است تا چرخه کامل مخزن صبر کنید.

 

در فیلم های تنظیم شده در YouTube ، به نظر می رسند که افراد  بلافاصله در  AQUASOIL تازه گیاه بکارند؟

نوع آکواسویل مورد استفاده بسیار مهم است. تأثیر و کار بسترهای تجاری با مقدار کم آمونیاک متفاوت با بسترهای غنی از آمونیاک است.  خاک های ملایم تری مانند Fluval stratum یا Tropica چندان خشن نیستند .

آنچه شما همچنین نمی بینید تغییرات روزانه آب ، جایگزینی گیاهان ذوب شده و تمیز کردن جلبک های پشت صحنه است.

گونه های مقاوم که مستقیماً در خاک تازه کاشته می شوند به طور کلی بهبود می یابند حتی اگر ضربه اولیه را از آمونیاک بگیرند. با این حال ، برای بسیاری از مبتدیان که کنترل خوبی بر میزان دی اکسید کربن و سایر پارامترهای رشد ندارند می تواند منجر به از دست رفتن کل گیاهان شود.


با تشکر محمد صادق ذوقی  99/7/16