آنچه جلبک ها را در یک مخزن گیاهی ایجاد می کند

 

جلبک ها در آکواریوم ها آنقدر شایع هستند که بسیاری از آکواریوم بازها از تلاش برای ریشه کن کردن آن دست کشیدند و تازه آن را به عنوان بخشی از زندگی معمولی مخزن پذیرفته اند.

من به شما اطمینان می دهم که کاشت آکواریوم های عاری از جلبک های مرئی - به خصوص جلبک های سبز رشته ای - کاملاً قابل دستیابی است.

رسیدن یک مخزن به آن مرحله به ترکیبی از عوامل نیاز دارد. جلبکها از هر زاویه ضعف در یک مجموعه بهره برداری می کنند - به این معنا که به عنوان یک سیگنال در مورد آنچه که اشتباه یا درست انجام می شود عمل می کند.

 

جلبک فرصت طلب است.

فعل و انفعالات جلبک ها در یک آکواریوم گیاهی پیچیده است و بهتر است با قیاس توضیح داده شود. شبیه به علفهای هرز دنیای زمینی ، جلبکها فرصت طلب هستند و وقتی فرصت ایجاد می شود شکوفا می شوند. گیاهان با مرتبه بالاتر علفهای هرز را برای فضا و نور از بین می برند.

در اکوسیستم های آبی ، گیاهان آکواریومی ما معادل درختان بزرگ موجود در جنگل هستند که بیشتر فضای قابل زندگی را اشغال می کنند - و بسیاری از گیاهان آبزی نیز می توانند به صورت غوطه وری رشد کرده و دسترسی به اکسیژن سطحی و سایه زنی آب را داشته باشند. جلبکها در چنین موقعیتی دچار ضرر هستند و فقط وقتی تشخیص داده می شود که شکافی در سیستم ایجاد شده است و شکوفا می شود.

 

محرک های جلبک واقعاً چیست؟

آمونیاک ، زباله های نیتروژن و گیاهان تنش زا عامل اصلی جلبک ها هستند. اینها از منابع مختلفی ناشی می شود ، اما از قضا شایع ترین منبع محرک از وجود گیاهان ناسالم در مخزن است.

گیاه تحت استرس به دلیل شرایط ناگوار یا ناپایدار ، آنزیم های خود را مجدداً برنامه ریزی می کند تا از آنچه در شرایط فعلی موجود است استفاده کند. مواد پروتئینی / DNA زباله های قدیمی مستقیماً روی سطح برگ بیرون می ریزند. جلبک ها به طور مستقیم از این مواد آلی زباله تغذیه می کنند.

به عنوان مثال ، اگر یک گیاه از یک مخزن با مقادیر بالای CO2 گرفته شده و به یک مخزن با سطح CO2 پایین منتقل شود ، برای بهینه سازی سطح CO2 پایین تر ، باید آنزیم روبیسکو را مجدداً مورد سنجش قرار دهد. این باعث می شود BBA به گیاه متصل شود.

به طور مشابه ، اگر گیاه از مواد مغذی محروم باشد ، برگهای پیر تر زودتر خراب می شوند. با خراب شدن برگها ، کربوهیدرات ها ، قندها آزاد می شوند و این اسپورهای جلبک باعث شکوفه و اتصال آنها می شوند زیرا جلبک ها می توانند از این مواد تغذیه کنند.

 

در مخزن کاشته شده ، گیاهان ناسالم محرک اصلی جلبک ها هستند. بنابراین اولین قدم برای هر نوع جلبک توجه به پارامترهای رشد گیاه - مواد مغذی ، CO2 و جریان است و مطمئن شوید که هر گیاه آنچه را که برای رشد سالم نیاز دارد ، دریافت می کند.

گیاهان سالم از نظر جلبک بسیار مقاوم هستند. گیاهان خود را به خوبی رشد دهید ، آنها از خود در برابر جلبک ها مراقبت می کنند. مخازن رشد یافته سالم اغلب عاری از جلبک ها نیز هستند.

 

هرچه گیاه حساس تر و دلپذیر تر باشد ، احتمال اینکه دچار استرس و جلبک های محرک شود بیشتر است.

مخزن در حال رشد با گیاهان آسان تر ، بزرگتر و مقاوم ، از نظر نداشتن جلبک ها در مقایسه با مخزن گیاهان کوچکتر و ظریف  بهتر عمل می کنند..

 گیاهان با رشد آهسته همچنین در مقایسه با گیاهان با رشد سریع تر ، در معرض آسیب پذیری بالاتری قرار دارند.

از دیدگاه تکاملی ، اتصال به یک گیاه آسیب دیده که به خوبی رشد نمی کند ، پتانسیل بقای جلبک ها را به حداکثر می رساند.

 

 

منابع دیگر آمونیاک و زباله های نیتروژن موجود در مخزن شامل استفاده سنگین کود مبتنی بر آمونیاک و اوره در ستون آب ، مواد دفعی آبزیان یا گیاهان پوسیده است. در نتیجه ، داشتن فیلتراسیون خوب و یک مخزن بالغ از نظر باکتری که مواد زاید آلی و آمونیاک در آن شکسته می شود به سرعت به کاهش عوامل محرک کمک می کند.

نور صرفاً یک شتاب دهنده است

کاهش نور باعث می شود سرعت تکثیر جلبک ها کم شود

اما به ندرت باعث تحریک برای رشد جلبک ها می شوند.

 یک رویکرد جامع استفاده از نور ، CO2 ، کود برای رشد مناسب گیاهان ضروری است ، در حالی که داشتن بیوفیلتراسیون کافی و پیرایش منظم باعث از بین رفتن رشد قدیمی و زباله های آلی می شود. این ترکیبی است که پس از آن پایداری مخزن در برابر جلبک را فراهم می کند.

پایان بخش اول :  محمد صادق ذوقی 99/3/17

 

 

چگونه از جلبک در آکواریوم جلوگیری کنیم؟

تکنیک های حذف جلبک نباید یک روش سنتی برای پاک کردن جلبک در مخزن باشد.

 تمیزترین مخازن جایی است که جلبک ها در وهله اول تخم ریزی نمی کنند. این به معنی اجتناب از تولید محرک های اصلی برای جلبک ها ( زباله های ازت ، آمونیاک ، گیاهان ناسالم ) است.

حفظ سلامتی گیاه و پارامترهای پایدار از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا به گیاهان اجازه می دهد تا به طور مداوم سالم رشد کنند. هر بار که پارامترهای رشد به طرز چشمگیری تغییر می کنند ، گیاهان مجبورند برای بهینه سازی شرایط جدید ، آنزیم های خود را دوباره برنامه ریزی کنند. این می تواند به ریزش شدید برگهای قدیمی یا ذوب شدن بخش هایی از گیاه منجر شود.

در اینگونه موارد، از بین بردن بافت های مرده و کاشت بخش های سالم گیاه ضروری است.

بیشتر مخازن کاشته شده بقایای آلی زیادی تولید می کنند که باعث جلبک می شود.

داشتن میگو ، حلزون و میکروفاونا (تجزیه کنندگان میکروسکوپی ) برای تجزیه و هضم سریع این قطعات کوچکتر از مواد آلی بسیار مفید است. سیفون از کف بستر نیز مهم است.

 

4 عامل اصلی وجود دارد

 که عدم حضور جلبک ها یا حضور در یک مخزن را تعیین می کند.

 

کنترل روشنایی

توده گیاهی سالم

تمیز کردن مخزن

رعایت بیولوژیکی

 

کنترل روشنایی

استفاده از نورپردازی بسیار قوی مانند رانندگی با ماشین سریع است. این می تواند شما را سریعتر به مقصد خود برساند یا به یک تصادف ختم شود. نورپردازی شدید همراه با زباله های آلی یا گیاهان آسیب دیده باعث ایجاد اسپور جلبک ها می شود و نتیجه نهایی جلبک های قابل مشاهده در مخزن است.

با این حال ، گیاهان ما نیز برای رشد مناسب به نور کافی نیاز دارند ، از این رو کنترل روشنایی آکواریوم یک عمل متعادل کننده برای دستیابی به موفقیت مستمر در کنترل جلبک های مخزن کاشته شده است.

 

 

شدت نور

این راهنمایی برای شدت نور مناسب در سطح بستر به وسیله دستگاه مخصوص اندازه گیری می شود

در شدت نور 30umols of PAR (تابش فعال فتوسنتزی): گیاهان کم نور مانند سرخس ، خزه ها ،کریپتون ، انوبیاس و بوسفلاندرا به خوبی رشد می کنند. اگر گیاهان کاملاً سایه دار نگهداری می کنید، ماندن در این محدوده هوشمند است.

شدت نور  50umols of PAR  : شما را قادر می سازد گیاهان آبزی تجاری موجود را رشد دهید (هنگامی که با سطح CO2 بهینه همراه باشید).

با این حال ، این کمک کمی به نوردهی در مخازن شلوغ می کند. بیشتر مخازن سبک و ایواگامی که نیازی به تراکم بالا ندارند ، در این محدوده عملکرد خوبی دارند.

شدت نور 50 to 150umols of PAR  ؛ ساقه های رنگی با افزایش سطح نور ، در معرض خطر بیشتر جلبک ها ، رنگ آمیزی بهتری نشان می دهند و فرش ها بسیار سریع پخش می شوند. پاکیزگی مخزن و سلامت گیاهان باید در شرایط بهینه حفظ شود تا از حضور جلبکها جلوگیری شود.

افزایش تراکم کاشت گیاهان با تابش نور را افزایش می دهد. اکثر آکواریوم های با تجربه می توانند با نگهداری منظم در این محدوده عملکرد خوبی داشته باشند.

شدت نور  200umols of PAR و بالاتر؛ حاشیه ای سود برای رشد گیاه و رنگ آمیزی شدید با عدم ثبات بالقوه شیوع جلبک ها آغاز می شود. ممکن است القای رنگ آمیزی قوی تر در ساقه های کوتاه تر نزدیک به بستر مفید باشد. فقط باید توسط آکواریستهایی ماهر که برای نگهداری مخازن بدون جلبک تلاش می کنند ، استفاده شود.

 

مدت زمان نور

حداقل 5-6 ساعت برای مخازن جدید که می خواهند جلبکهای تحریک کننده را به حداقل برسانند.

7-10 ساعت برای مخازن با ثبات متوسط است.

10+ ساعت؛ مناسب برای رشد بهینه گیاهان ، احتمال بروز جلبک ها را افزایش می دهد. اگر ساعات طولانی روشنایی برای رشدسریع تر می خواهید ، از نورپردازی با قابلیت تنظیم شدت استفاده کنید.

داشتن یک سیستم نور قابل تنظیم ، انعطاف پذیری می بخشد.

اگر گیاهانی ندارید که به نورپردازی بالایی احتیاج داشته باشند ، استفاده از مقادیر کم نور برای دستیابی به اهداف بسیار پایدار است و به نگهداری کمتری نیاز دارد.

برای مخازن ماهی که فاقد گیاه هستند - (5-7 روز) خاموشی یک راه حل آسان برای خلاص شدن از شر جلبک ها است. از آنجا که جلبکها دارای ساختار بزرگ ذخیره کننده نشاسته نسبت به گیاهان نیستند ، سریع و بدون نور از بین می روند.

 

توده گیاهی سالم

بسیار مهم است که از ابتدا توده مناسب گیاه کاشته شود و با داشتن کربن ، مواد مغذی ، نور و جریان کافی از سلامت گیاهان اطمینان حاصل شود. کمبود کربن (به شکل دی اکسید کربن) رایج ترین متغیری است که مردم در بهینه سازی آنها ناکام هستند. به همین دلیل "کمبود CO2" به عنوان علت بسیاری از جلبکها ذکر شده است.

سطح بالای CO2 به خودی خود هیچ تاثیری روی جلبک ها ندارد ، جلبک ها به دلیل میزان بالای CO2 کشته نمی شوند.

 این تأثیر از طریق تغییر در محیط کلی مخزن به دلیل بهبود سلامت گیاهان منتقل می شود زیرا گیاهان CO2 مورد نیاز خود را برای رشد قوی دریافت می کنند.

آکواریوم های گیاهی با 70٪ + سطح بستر کاشته شده نسبت به جلبک ها بسیار مقاوم تر هستند

آکواریوم های گیاهی با 30٪ و کمتر سطح بستر کاشته شده در برابر جلبک ها بسیار آسیب پذیر هستند. برای جلوگیری از محرک جلبکها ، پاکیزگی بسیار مهم است.

 

گیاهان مقاوم تر (شمشیر ، لوتوس ، کرینوم) نسبت به گیاهان کوچکتر (چمن ها و خزه) نسبت به جلبک ها مقاوم تر هستند.

گیاهان در حال رشد سریع و پرخاشگر نسبت به گیاهان آهسته مقاوم تر هستند.

 به دلیل طراحی مخزن و الگوهای جریان ، برخی از مخازن ممکن است جلبک ها فقط در یک منطقه خاص از مخزن بومی سازی شوند. کاشت گیاهان بزرگتر و مستحکم تر در آن مناطق می تواند مشکلات مداوم جلبک را برطرف کند.

 

سلامت گیاهان

پوسیدگی برگ جلبک ها را مانند مگس ها به سمت لاشه جذب می کند.

برای حذف آنها زمان بگذارید.

مواد مغذی کافی و CO2 طولانی مدت برای سلامتی گیاهان ضروری است.

ازدحام بیش از حد منجر به ضعف سلامتی گیاهان و پوسیدگی سریعتر برگهای قدیمی می شود.

هرس به طور مداوم؛

 یک مخزن که کاملاً از رشد جدید پر شده است بسیار مقاوم در برابر جلبک است.

 

گیاهان من در حال رشد هستند ، بنابراین مطمئناً سالم هستند؟

متأسفانه ، نه ... شما می توانید گیاهانی داشته باشید که به وضوح در حال رشد و بزرگتر شدن هستند اما هنوز هم می توانند ناسالم یا در شرایط استرس باشند. آنها می توانند رشد کنند اما در مواردی که کمبود مواد مغذی وجود دارد ،  اما بیشتر به دلیل نوسانات شدید در پارامترهای آب یا دوزهای مغذی ، گیاهان ناسالم / تنش دیده می شوند.

 

گیاهان برای استفاده بهینه از پارامترهای فعلی ، آنزیمهای خود را دوباره برنامه ریزی می کنند. به عنوان مثال ، اگر به طور ناگهانی اجازه دهید سطح CO2 فرو رود ، گیاهان باید ساختارهای داخلی خود را دوباره برنامه ریزی کنند تا با میزان کمتری CO2  هماهنگ شوند.

پروتئین های زباله مستقیماً روی سطوح برگ / گیاه خارج می شوند. این زباله های آلی مکانیسم علامت دهی برای جلبک ها می شوند. همین مسئله وقتی اتفاق می افتد که پارامترهای آب یا در دسترس بودن مواد مغذی به شکلی بزرگ نوسان می کند.

 

گیاهان مقاوم می توانند با چنین تغییراتی راحت تر مقابله کنند (آنها سازگارتر هستند) در حالی که برخی از گیاهان ظریف که می توانند در یک محدوده خاص زنده بمانند باعث زوال سریع تر برگهای پیر و یا ذوب شدن می شوند.

بنابراین ، نه تنها تأمین نیازهای لازم برای رشد گیاه ، بلکه انجام آن به صورت مداوم در طول زمان مهم است.

این یکی از دلایلی است که توصیه می شود به جای یک دوز بزرگ در هفته ، چند بار دوز مواد مغذی را در طول هفته انجام دهید.

 

به عنوان مثال ، هر دو مجموعه از Rotala macrandra را در زیر مشاهده کنید. هر دو آنها "در حال رشد" هستند ، اما تفاوت در وضعیت بهداشتی آشکار است. حتی نادیده گرفتن تفاوتهای رنگ (که ممکن است به دلیل روشهای نور یا عکاسی باشد) ، تفاوت در ضخامت ساقه و برگها ، فاصله داخلی ، حالت رشد ، رنگ ناهموار برگ در مقابل ، حتی برگهای رنگی را مشاهده کنید. گیاهان ضعیف آهنرباهای جلبک هستند.

 

 

آکواریستهایی که گیاهان بسیار دشواری را پرورش می دهند که مجموعه ای از الزامات خاص را دارند ، همچنین با مشکلات جلبک های بیشتری در روبرو می شوند.

 اگر مبتدی یا تازه کار مخازن گیاهی باشید ، انتخاب گونه های قوی تر قطعاً زندگی را آسان تر می کند و مخزن را نسبت به نوسانات پارامترها مقاومتر می کند.

گیاهانی که نیازهای رشد دقیق تری دارند در برابر جلبک ها آسیب پذیر هستند زیرا ممکن است بسیاری از افراد نتوانند نیازهای آن را به اندازه کافی برآورده کنند (که منجر به رشد آنها در حالت استرس می شود).

داشتن درصد بیشتری از گیاهان مقاوم و مخلوط با چند گونه دشوار ، حفظ مخزن را در کل آسانتر می کند.

اگر تازه شروع کرده اید؛ از خرید بیش از حد گونه های دشوار در یک زمان خودداری کنید. مجموعه خود را به آرامی گسترش دهید و به خودتان فرصت دهید تا نیازهای هر گیاه را درک کنید. اگر فقط با یک گونه خاص جلبک های مداوم دارید ، تغییر به گونه گیاه قوی تر راهی مناسب است. گاهی اوقات تغییر مکان جایی که یک گیاه دشوار در مخزن رشد می کند نیز کار می کند - ممکن است به جریان یا نور بیشتری نیاز داشته باشد که در مکان بهتری وجود دارد.

رشد گیاهان مطابق با پارامترهای مشابه آب ، کار را آسان تر می کند. تلاش برای مخلوط کردن گونه هایی که نیازهای رشد بسیار متفاوتی دارند. به عنوان مثال ، مخلوط کردن گونه های آب نرم با گونه هایی که آب سخت تر را ترجیح می دهند ، می تواند شاد نگه داشتن همه گیاهان را در همان زمان دشوار کند.

 

رعایت بیولوژیکی و تمیز بودن مخزن

به دنبال همین قضیه که پوسیدگی ماده گیاهی باعث شکوفه جلبک ها می شود ، زباله های آلی (چه توسط دام و چه گیاهان) یکی از مهمترین محرک های شکوفایی جلبک ها هستند.

داشتن تصفیه زیستی کارآمد و یک محیط مخزن بالغ منجر به تجزیه سریعتر زباله های آلی و آمونیاک و به حداقل رساندن زمان شکوفایی برای جلبک ها می شود. این بدان معنی است که داشتن محیطی که فعالیت میکروبی را ترویج می کند ، این امکان را فراهم می کند که باکتری ها سریعتر و کارآمدتر زباله ها را تجزیه کنند ، تأثیر زیادی در محیط مخزن دارد.

 

این میکروب ها ظریف هستند و استفاده سنگین از مواد شیمیایی خشن (مانند جلبک کش ها) بر روی آنها تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که بسیاری از آکواریوم دار ها در حلقه بی پایان کشتن جلبکها و داشتن جلبکهای جدید  گرفتار می شوند ، پیشگیری بهتر از درمان است - در صورت استفاده از جلبک کش ها بهتر است در موضع جلبک ها بکار برود تا اینکه در کل مخزن پخش شود.

 

http://bayanbox.ir/view/706472943033770432/shrimps.jpg

مرحله 1: زباله های آلی را کم نگه دارید

  • راه های مدیریت سطح آلی: هرگز در ماه های اولیه بیش(کمتر از 3 ماه) از حد ماهی وارد مخزن نکنید. زباله های دامی به طور قابل توجهی باعث جلبک در مخازن جدید هستند.
  • تغییر منظم آب (30-50٪ در هفته)
  • حذف رشد قدیمی / پوسیدگی (هرس ) :  این امر مستلزم هرس و کاشت مجدد است - بریدن قسمت های خراب گیاه و کاشت قسمت سالم

قطع برگهای آسیب دیده و از بین بردن بقایای شناور.

  • سیفون از کف دو هفته یکبار برای از بین بردن زباله های سطح.
  • سرویس و تمیز کردن مدیای فیلتر . بسته به میزان بار زیستی شما ، این کار ممکن است هر دو هفته یکبار یا هر 3 ماه یکبار انجام شود.

مرحله 2: تمیز کردن منظم را تمرین کنید

تغییرات آب کافی نیست؛ تکنیک های خوب سیفون از کف برای از بین بردن مواد زائد مهم است.

 

مرحله سوم: ایجاد بیوفیلتراسیون مؤثر

مراحل تنظیم برای مخزنی که دارای بیوفیلتراسیون موثر و قوی است.

  • میزان اکسیژن بالایی را در مخزن از طریق مکانیسم های تبادل گازی کافی حفظ کنید.

 این کار با استفاده از اسکیمرهای سطح و الگوهای جریان انجام می شود که لایه سطحی آب را با لایه های عمیق تر در مخزن تبادل می کند. سطح اکسیژن بالاتر برای فعالیت باکتریها مهم است.

  • استفاده از بسترهای ارگانیک / یا تجاری و یا شن و ماسه به اندازه مناسب (2-3 میلی متر) در مخزن بهتر از شن بزرگ و بی اثر است. افزایش تخلخل امکان فعالیت بهتر باکتری ها را فراهم می آورد.
  • داشتن فیلتر مناسب و جریان مناسب برای رساندن مواد زاید به فیلتر.

میزان جریان و سرعت فیلتر از 5 تا 10 برابر اندازه مخزن. به عنوان مثال ، فیلتر 1000 لیتر در ساعت را روی مخزن 200 لیتری نصب کنید.

  • میگو ، حلزون و سایر آبزیان که ذرات ارگانیک به اندازه ریزتر تجزیه می کنند.
  • ماندگاری پارامترهای آب پایدار. این همچنین به معنای جلوگیری از سنبله عناصر سمی است (به عنوان مثال مقدار فلز سنگین در آب)
  • قبل از سیکل مخزن با استفاده از  محصولات باکتری ساز معتبر کار خود را شروع کنید.

هفته های زیادی برای پایداری مخزن و ایجاد یک بیو فیلتراسیون در مخزن زمان لازم است. تا زمان تعادل تعویض آب منظم مخزن مهم است.

 

پایان بخش دوم :  محمد صادق ذوقی 99/3/21

 

 

 

انواع جلبک ها و چگونگی خلاص شدن از شر آنها

 

چگونه  از جلبک شاخ گوزنی خلاص شویم

 

جلبک های (STAGHORN ALGAE )  به عنوان موهای خاکستری ضخیم در لبه های حاشیه برگ ظاهر می شوند. حذف آنها با دست سخت است. آنها از نظر BBA (جلبک های قلم مو سیاه) متفاوت هستند زیرا BBA دارای بافتی ظریف تر و معمولاً رنگ تیره تر است.

آنها می توانند در اثر بی ثباتی مخزن که باعث تنش گیاهان می شوند - از جمله سطوح ناپایدار CO2 یا کوددهی نامنظم یا اوج در سطح آمونیاک / زباله های آلی مانند بی ثبات بودن تغییر آب در یک مخزن که قبلاً در یک برنامه دقیق تر بوده است ، تحریک شوند.

جلبک های Stagorn معمولاً به لبه های گیاهان آهسته رشد می کنند.

علل شایع

سنبله در سطح آمونیاک / ضایعات آلی

گیاهان تنش زا / رشد قدیمی

تغییر در رژیم مخزن که باعث بی ثباتی موقتی می شود

راه حل

یک برنامه منظم برای تعمیر و نگهداری و تغییر آب داشته باشید

یک برنامه باروری منظم و CO2 با ثبات داشته باشید

هرس و کاشت گیاهان سالم ، از رشد قدیمی خودداری کنید

کربن مایع را مستقیماً روی جلبک ها اسپری کنید یا بمالید

وحشت نکنید - ممکن است موقتی باشد و به زودی رفع شود.

 

 

 

چگونه می توان جلبک های رشته ای/ مویی کنترل کرد

FUZZ/HAIR/THREAD ALGAE (FILAMENTOUS ALGAE)

 

در حالی که انواع مختلفی از انواع جلبکهای رشته ای وجود دارد ، همه آنها علل اصلی و محرک دارند.

علت مشترک اوج در زباله های آلی / آمونیاک است.

ممکن است به دلیل استفاده زیاد کودهای غنی از آمونیاک و اوره رخ دهد. (مانند استفاده از کود اسموکوت به اندازه کافی عمیق نیست).

 دامهای مرده ، فیلترهای با عملکرد ضعیف ، گیاهان آسیب دیده یا تنش زا همه می توانند منبع آمونیاک باشند.

 نور زیاد یک شتاب دهنده است ، اما به تنهایی باعث جلب توجه جلبک های رشته ای نمی شود.

 

اگر جلیک در حال رشد و یا متصل شده به گیاهان ساقه ای با رشد سریع باشد

 - این به طور کلی بدان معنی است که گیاهان آسیب دیده ، استرس یا کمبود دارند.

 

هنگامی که جلبک ها ترجیحاً به جای دکور ، به گیاهان متصل می شوند معمولا گیاهان دارای برگهای رو به زوال (به دلیل سن / مواد مغذی و آسیب) و یا تحت استرس (تنش پیوند / هرس / پارامترهای ناپایدار و غیره) قرار دارند.

گیاهان تحت شرایط سخت و نوسانی به طور مداوم آنزیم های خود را دوباره برنامه ریزی می کنند تا سعی کنند با شرایط جدید سازگار شوند - DNA قدیمی تر از برگ ها به عنوان زباله های آلی و آمونیاک خارج می شود. این یک سیگنال شیمیایی برای جلبک ها می شود که به طور فرصت طلبانه به هم وصل می شوند. برگ های خراب جلبک ها را با آزاد کردن کربوهیدرات ها و قندها تغذیه می کنند. اگر گیاه به خوبی دوز نشود ، قدرت مقابله آنها در برابر جلبک کم می شود.

در چنین شرایطی ، تثبیت مخزن و بهبود سلامتی گیاه بسیار مهم است.

 

مخازن گیاهی و سالم باید کاملاً عاری از جلبکهای رشته ای باشند.

 

گیاهان حتی در معرض استرس می توانند نشانه هایی از رشد را نشان دهند - یک مخزن ناپایدار هنوز هم می تواند رشد منظم گیاه را نشان دهد. علائم استرس شامل موارد زیر است. جلبکهای روی برگها ، ریختن زودرس برگهای پیر (ساقه های لخت برهنه) ، اندازه / شکل / رنگ / برگهای ناهموار ، برگهای بد شکل ، فاصله زیاد گره ها ، ساقه ها و برگهای نازک / شکننده.

در صورت عدم مراقبت ، برگهای رو به زوال همراه با سطح نور زیاد می توانند منجر به جلبک (مثل جلبک های نخ / مو در بالا) به طور کامل یک مخزن شوند.

 

علل عمومی

گیاهان ناسالم ، کمبود و یا نوسان شدید (CO2 نامطلوب ، مواد مغذی ، ازدحام جمعیت ، شوک کاشت ، آسیب فیزیکی ، استرس بیش از حد هرس ، پارامترهای مخزن ناپایدار یا شدید). رشد زیاد گیاهان

اوج در منبع آمونیاک / اوره در مخزن. (اسموکوت ، مخازن بدون مراقبت ، تغذیه سنگین ، فرمول های مغذی حاوی اوره / آمونیاک ، دام های مرده)

راه حل

تاپ های سالم را دوباره کاشت کنید (منظور ساقه های بالایی گیاه ) و از باقت قدیمی را دور بریزید - این کار را ادامه دهید تا گیاهان ناسالم از بین بروند.

با افزایش سلامت گیاهان و ثبات مخازن ، موارد خفیف به طور کلی از بین می روند.

در موارد شدید می تواند توسط اکسل کربن یا جلبک کش ها و سایر  محصولات تجاری کشنده جلبک استفاده شود اما علل اصلی لازم است مورد توجه قرار گیرند تا از بازگشت جلبک ها جلوگیری شود.

مشکلات اساسی زمینه ای برای گیاهان را حل کنید - این جلبک ها به ندرت به طور طبیعی و بدون ماشه رخ می دهند.

تغییرات آب ، پاکسازی بافت مرده و رشد قدیمی.

برای افزایش توده گیاه در مخزن ، گیاهان بزرگتر ، مستحکم تر و آسان تری بکارید.

 

 

 

چگونه می توان جلبک های قهوه ای (دیاتومها) را کنترل کرد

 

نحوه کنترل جلبک های قهوه ای (دیاتوم ها) DIATOMS

 

دیاتومها (عضو کلاس Bacillariophyceae از جلبک) به عنوان تکه های قهوه ای ، و / یا به عنوان توده قهوه ای رشته ای ظاهر می شوند. این امر به ویژه در مجموعه های جدید در دو هفته اول معمول است.

 

دیاتومها با بلوغ مخزن به آسانی توسط میکرو جانوران مصرف می شوند. تقریباً در همه موارد ، دیاتومها در مخازن کاشته شده بدون دخالت در آکواریوم ، بدون در نظر گرفتن سطح سیلیکات که یک دلیل متداول است ، از بین می روند.

 

 

علل شایع

مخازن جدید گیاهی و سیکل بیولوژیکی نابالغ

حضور پایدار جلبک غالباً در اثر بی ثباتی مخزن ایجاد می شود که چرخه بیولوژیکی را تنظیم و مختل می کند (بسترهای عجیب و غریب ، به ویژه برای کاربران با خاک دست ساز می توانند با این مشکل روبرو شوند)

کیفیت ضعیف آب استفاده شده

راه حل

سیکل مخزن را با استفاده از باکتر سازها  سرعت بخشید.

مواد افزودنی مخزن را بررسی کنید: برخی ممکن است باکتری های مفید را از بین ببرند.

به سلامت کلی گیاه و توده گیاهان توجه کنید

به صورت دستی  موارد خفیف را حذف کنید و از کت فیش های کوچک استفاده کنید.

بسیاری از مقالات موجود ارتباطی بین سیلیکاتها و دیاتومها را نشان می دهند

 

 

 

مخزن تازه تأسیس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تشکیل جلبک قهوه ای در شروع سیکل

همان آکواریوم بعد از کامل شدن سیکل

 

 

 

 

چگونه می توان از جلبک های گرد و غبار سبز خلاص شد ( GREEN DUST ALGAE )

جلبک های گرد و غبار سبز یک لایه سبز بر روی سنگ ها و قابل توجه تر بر روی دیوارهای مخازن گیاهی تشکیل می دهد. به راحتی پاک می شود اما به سرعت برمی گردد. در مخازن با نور قوی می تواند ظرف یک روز دوباره ظاهر شود. در موارد شدیدتر به معنای خراشیدن / پاک کردن هفتگی دیوارهای مخزن است.

برای مخازن دارای جلبک مزمن هستند ، پاک کردن شیشه به صورت هفتگی ممکن است اجتناب ناپذیر به نظر برسد - به شما اطمینان می دهم که اینگونه نیست.

جلبک غبار سبز GDA از جلبکهای نقطه ای سبز  GSA به راحتی متمایز می شود زیرا خیلی سریعتر رشد می کند (بدون شکل گیری نقطه خاص) - و لایه های سبز و باریکی آشکار در دیوارهای مخزن ایجاد می کند.

GDA در مخازن "داغ" ( مخازنی که دارای روشنایی بالا و زباله های ازت هستند بیشتر متداول است). آمونیاک یا زباله های نیتروژن می توانند آن را به راحتی تحریک کنند.

مخازن با سطح نیترات NO3 بالا (بالاتر از 10ppm) و جرم ناکافی گیاه نیز در برابر آن بسیار آسیب پذیر هستند.

بسیاری از مخازن مبتنی بر کوددهی EI  (روش El استفاده حداکثر کوددهی برای رشد سریع گیاهان) از این جلبک رنج می برند.

مخازن سرد ، با نورپردازی معتدل تر و کوددهی کمتر ، مشکل بسیار کمتری در این زمینه دارند.

 

علل شایع

مخازن بیولوژیک نابالغ

کمبود توده غالب گیاه در مخزن

نور زیاد همراه با لقاح سنگین ستون آب (معمول در مخازن دارای NO3 بالا> 10ppm) ، درجه حرارت بالای آب

وجود مواد آلی زیاد در مخزن

راه حل

توده گیاهی غالب را در مخزن تشکیل دهید (70٪ + کاشته شده)

سطح CO2 را بهینه کنید

برای موارد خفیف ، از جلبک کش میشود استفاده کرد.

خاموشی کامل 3-5 روزه مخزن برای موارد جدی

رژیم دوز کمتری را در نظر بگیرید (به طور خاص ، سطح NO3 پایین تر . این مخصوص طرفداران EI است که به نظر یک مشکل شایع است.

 

چگونه می توان از جلبک شاخدار (CLADOPHORA ALGAE  ) خلاص شد

 

جلبک Cladophora به عنوان رشته های سخت و یا چمن های سبز در مناطقی با نور زیاد و جریان ضعیف ظاهر می شود. آنها نسبت به انواع معمولی جلبک های مویی سخت تر هستند و به راحتی مانند سایر جلبک های سبز رشته ای از هم جدا نمی شوند.

 آنها را می توان با بوی متمایز آنها تشخیص داد.

 این جلبک ها دارای سطح مقاومت بالاتری است که توسط توده گیاهان سالم از بین نمی رود - اگرچه گیاهان بزرگتر ، قوی تر با سایه زدن ، آنها را از رقابت خارج می کنند .

خزه ها و چمن های ریز و گیاهان در حال رشد کندتر به طور کلی آسیب پذیرتر هستند. مناطق پر ازدحام با رشد قدیمی نیز آسیب پذیر هستند.

علل شایع

جریان آرام ، نقاط مرده با نور زیاد

رشد آهسته گیاهان ، نقاط پر ازدحام

پوسیدگی بیش از حد زیر گیاهان

راه حل

برداشتن دستی ، درمان نقطه ای با آب اکسیژنه ، یا کربن اکسل برای موارد خفیف

محلول های جلبک کش

هرس / از بین بردن رشد قدیمی

با بهینه سازی میزان CO2 ، مواد مغذی میزان رشد را افزایش دهید

در مناطق دارای مشکل از گیاهان بزرگتر و مقاوم تر استفاده کنید

 

 

چگونه می توان سیانوباکتریا (جلبک های سبز-آبی) را در کنترل کرد

 

Cyanobacteria یا جلبکهای سبز آبی (BGA) به عنوان لجن سبز تیره ظاهر می شوند.

 این جلبک ها به عنوان ورق های شفاف ، اغلب در امتداد بستر ، شروع می شوند و گیاهان کم رشد را در آغوش می گیرند.

 می توانند رشته های دنباله دار در جریان آب را تشکیل دهد

این غالباً در اثر ترکیبی از گیاهان رو به زوال ، زباله های آلی اضافی در سطح بستر ، سطح اکسیژن ضعیف و نیترات کم ایجاد می شود.

 BGA در واقع یک باکتری فتوسنتز است و قادر به تثبیت نیتروژن (تبدیل نیتروژن به آمونیاک) است.

در مقادیر زیاد ، گیاهان را متلاطم می کند و رشد گیاهان می تواند متوقف شود - این مسئله باعث ایجاد مشکلات بیشتر می شود.

جلبک خواران اغلب از این جلبک ها اجتناب می کنند زیرا می تواند سمی باشد.

 

علل شایع

بیو فیلتر بی ثبات یا نابالغ باعث عدم تعادل باکتری ها می شود

اکسیژن یا نیترات کم ، همراه با نور زیاد

ایجاد زباله های آلی و مواد زائد

نقاط مرده / مناطق کم جریان

راه حل

مشکلات کوچک را می توان به صورت دستی از بین برد یا استفاده نقطه ای از محلول اکسل ، آب اکسیژنه کمک میکند.

بهبود گردش آب و اکسیژن رسانی در مناطق آسیب دیده می تواند موارد خفیف را پاک کند

شیوع جدی ممکن است به آنتی بیوتیک ( Erythromycin ) نیاز داشته باشد.

آنتی بیوتیک اریترومایسین ممکن است باکتریهای نیتریک کننده شما را تحت تأثیر قرار دهد.

محصولات تجاری مانند UltraLife Blue slime remover و Chemiclean نیز کار می کنند.

ممکن است شیوع جدی با خاموشی کامل 3-5 روزه برطرف شود.

برای پاک کردن زباله های آلی ، سیفون از کف بسیار مهم است.

اگر گیاهان از گرسنگی ازت رنج می برند ، دوز نیترات را افزایش دهید.

 

چگونه می توان از جلبک های ریش سیاه BLACK BEARD ALGAE (BBA) خلاص شد

جلبک های ریش سیاه به عنوان چمن های کوتاه مایل به قرمز یا سیاه ظاهر می شوند. آنها ابتدا به اندازه نقاط سیاه و سفید خزدار به اندازه نوک قلم ظاهر می شوند ، که اغلب در لبه های برگهای قدیمی گیاهانی یافت می شوند که به طور مناسب رشد نمی کنند (به تصویر زیر مراجعه کنید) و به اندازه تمام تصاویر شکوفا می شوند.

 

 

علائم اولیه BBA

( به طور کلی باید بگم این جلبک مثل سوسک هست هر جا کثیفی باشه این جلبک هم وجود داره. 95 درصد علت این جلبک کثیفی و آلودگی مخزن است)

مقادیر بالای زباله های آلی و مواد زاید در مخزن کاشته شده ، BBA را به تخم ریزی تشویق می کند. اگر آنها به گیاهان متصل باشند ، بیشتر در اثر استرس ناشی از نوسان شدید سطح CO2 ایجاد می شود.

بهداشت ضعیف گیاهان علت شایع دیگری است. گیاهان سالم در برابر آن کاملاً مقاوم هستند - در چنین مواردی ، BBA به جای آن به دکور و اجزای مخزن وصل می شود.

اگر در سنگ ها یا چوب ها (که اغلب در نواحی با سرعت زیاد در مسیر CO2 یافت می شود) وجود داشته باشد ، گاهی اوقات به دلیل وسواس زیادی آکواریستها برای جریان بسیار قوی مخزن است.

 معمولاً در جریانهای خروجی فیلتر و در دیفیوزرهای CO2 (که اغلب در مسیر جریان زیاد قرار دارند) یافت می شود.

گزارش تام بار نشان می دهد که BBA وقتی CO2 وجود داشته باشد اما در سطح پایین باشد. بین 10 تا 15  ppm  در مخازن غیر تزریقی (مخازن با تکنولوژی پایین) و یا مخازن با سطح بسیار بالاتر CO2 آسیب پذیر هستند

به همین منظور به نظر می رسد بیشتر اوقات در مخازنی که تزریق CO2 استفاده می شود اما بهینه سازی نشده است به وجود می آید.

 

ارتباط کمی با سطح مواد مغذی یا طیف نور دارد. هر دو مخزن با لقاح ستون آب بسیار کم و لقاح ستون آب غنی در برابر آن آسیب پذیر هستند. این ارتباط با ضایعات آلی و نوسانات CO2 بسیار قوی است.

پرچم ماهی آمریکایی American flagfish  ، مولی ها  و SAE (جلبک خوار سیامی) وقتی گزینه های غذایی ندارند ، به خوردن این جلبک رو می آورند. با این حال ، آنها به ندرت راه حل های مناسب هستند.

 

علل شایع

نوسان سطح CO2 در مخزن

مقدار زیاد زباله های آلی / مخزن کثیف

گیاهان تنش زا / رشد قدیمی

بی ثباتی های سیستمیک که منجر به استرس گیاه می شوند. کیفیت پایین آب ، استفاده خشن بیو اسیدها و غیره

وجود یک مانع در جریان بیش از حد آب (مناطقی که مستقیماً در مسیر جریان هستند تخم ریزی می کنند)

راه حل

به طور منظم سطح بستر را از مواد دفعی ماهیان سیفون کنید. برای کاهش زباله های آلی - این تاثیر بزرگی را ایجاد می کند

روش هایی برای تثبیت سطح CO2 پیدا کنید. به طور کلی ، میزان تزریق بالاتر سطح CO2 باثبات تری ایجاد می کند ، بنابراین افزایش تزریق CO2 به طور کلی توصیه می شود.

برای جلوگیری از شیوع ، درمان نقطه ای آب اکسیژنه H2O2 یا Excel مستقیماً روی BBA استفاده شود.

هرس و کاشت تاپ های سالم ، از رشد قدیمی خودداری کنید.

 

چگونه جلبکهای نقطه ای سبز (GREEN SPOT ALGAE (GSA)  ) را کنترل کنیم

بین جلبکهای نقطه ای سبز (GSA) و جلبکهای گرد و غبار سبز (GDA) تفاوت وجود دارد. جلبک های لکه های سبز نقاط دایره ای متمایز را تشکیل می دهند که بسیار سخت است و با خراشیدن از بین می رود ، در حالی که جلبک های گرد و غبار سبز به راحتی از بین می روند و جدا می شوند ، گرچه ممکن است یک لایه ضخیم تشکیل دهد که پاک کردن آن سخت تر شود. لکه ها معمولاً مدت زمان بیشتری طول می کشد تا شکل بگیرد ، در حالی که جلبک های گرد و غبار سبز می توانند طی یک یا دو روز یک لایه سبز در سراسر شیشه تشکیل دهند. معمولاً در ابتدا به برگهای قدیمی حمله می کند.

اگر این تنها جلبک موجود در مخزن کاشته شده باشد ، و شما به هیچ وجه فسفات مصرف نمی کنید ، ممکن است گیاهان فسفات کافی دریافت نکنند.

 

داشتن گیاهان با رشد آهسته (Anubias ، Buceps) در نور زیاد  دلیل نمی شود که آنها دچار جلبک های نقطه ای سبز شوند - تا زمانی که بتوانید مشکلات اساسی در مخزن را حل کنید ، آنها می توانند بدون جلبک رشد کنند.

حلزونهای نریت (Nerite snails ) GSA و GDA را آهسته می خورند. ممکن است میگو ها هم از این جلبک تغذیه کنند. اما جلبک خواران به ندرت برای حل مسائل کافی هستند - جلبکها با حل نشدن علتهای اصلی ، با سرعت بسیار بیشتری تکثیر می شوند.

 

علل شایع

بهداشت ضعیف گیاهان / استرس زا (ضعف CO2 در درجه اول ، یا پارامترهای ضعیف مواد مغذی)

برگهای آسیب دیده قدیمی

تنش گیاه به دلیل پارامترهای ناپایدار مخزن یا پارامترهای مغذی ضعیف

اگر جلبک فقط در سطح دکور باشد علت سطح بالای زباله های آلی است.

درمان

هرس کردن رشد قدیمی / مرده ، تکه های سالم را جایگزین کنید

به مشکلات بهداشتی گیاهان بپردازید

پاک کردن مواد آلی در مخزن گیاهی

در صورت نیاز بخش پارامترهای آب  و یا  گیاهان آکواریوم به چه مواد مغذی نیاز دارند را مطالعه کنید

 

 

نحوه کنترل جلبک های آب سبز در مخزن کاشته شده

این شکل از جلبک ها به عنوان سوپ "نخود سبز" نیز شناخته می شوند. آب به ابری سبز رنگ تبدیل می شود.

علل مشترک

علت اصلی آمونیاک اضافی همراه با نور قوی برای مدت طولانی است. این ممکن است به ویژه در مخازن / مخازن گیاهی جدید که از نظر بیولوژیکی بالغ نیستند ، رخ دهد. این غالباً ناشی از تغذیه بیش از حد ، سطوح بالای زباله دام و / یا تجزیه گیاهان است. در مخازن بسیار گرم (80f +) شایع تر است.

راه حل

با بالغ شدن مخزن ، برخی موارد خفیف به خودی خود ناپدید می شوند

فوراً شدت نور را کم کنید (با افزایش فاصله منبع نور از مخزن یا اضافه کردن سایه ها) و مدت زمان روشنایی را به 5 ساعت کاهش دهید تا مشکل از بین برود

موارد خفیف را می توان با مصرف بیش از حد دوز اکسل (که می تواند به دام و گیاهان آسیب برساند) و یا با استفاده از محلول پوریژن (Purigen   ) به عنوان مدیای فیلتر درمان کرد.

خاموشی 4 - 5 روزه برای موارد جدی

از فیلترهای Diatom استفاده کنید

ضد عفونی کننده اشعه ماوراء بنفش یک درمان 100٪ برای موارد جدی است.

 

بالاخره تمام شد..  امیدوارم مطالعه بشه و کار ساز باشه... با تشکر فراوان محمد صادق ذوقی