آپونوژتون ماداگاسکاری
    Aponogeton madagascariensis
گیاهی است آبزی از راسته گیاهان و از گونه‌های آپونوژتون‌ها. این گیاه آبزی جنبه زیبایی خاصی داشته و بدین سبب از آن در زیبا سازی محیط آکواریوم‌ها استفاده می‌شود. از میان حدود ۵۰ گونه آپونوژتون‌ها ۱۵ گونه آن به آکواریوم‌ها راه یافتند. خاستگاه آپونوژتون ماداگاسکاری یا گیاه برگ توری، ماداگاسکار می‌باشد. در بازار جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته که بی شک علت اصلی آن شکل توری مانند برگ‌هایش است. گویی برگ‌های پهن یک گیاه را برهنه کرده و فقط اسکلت آن را باقی گذاشته‌اند

نگهداری از این گیاه زیبا آسان نیست و آب باید تمیز و شفاف باشد زیرا جلبک‌ها یا مواد معلق موجود در آب می‌توانند با رسوب بر روی برگ‌ها، باعث آسیب دیدن آن شوند. آب آکواریوم بهتر است سبک و پی‌اچ آن خنثی یا کمی اسیدی باشد. همچنین این گیاه نسبت به وجود سایر گیاهان حساس نبوده و اگر با دیگر گیاهان نگهداری شود بهتر است و به نظر می اید که تعویض متناوب آب برای نگهداری از این گونه لازم باشد. گفتنی است که به علت هجوم بیش از حد برای برداشت گیاه برگ توری ماداگاسکاری ریا، نسل آن در خاستگاهش در خطر نابودی قرار گرفته است.

در مورد نور مورد نیاز این گیاه در منابع مختلف تناقض زیادی دیده شده برای نمونه منبع Tropica نور کم -زیاد را پیشنهاد کرده و یا فرم plantedtank نور زیاد را مطرح کرده اما به نظر میرسه که بیشتر نور متوسط برای این گیاه مناسب می باشد.
دمای قابل تحمل این گیاه هم مانند نور این گیاه در منابع مختلف دارای تناقض فراوانی می باشد برای نمونه منبع Tropica دمای 15-30 درجه سانتی گراد رو پیشنهاد کرده است اما فرم plantedtank دمای 15-25 درجه سانتی گراد رو مطرح کرده حتی theaquariumwiki دمای 20-22 درجه سانتی گراد!!!! را دمای ایده آل این گیاه معرفی کرده است. با توجه به اینکه Tropica یک شرکت معتبر و در زمینه تولید گیاهان آکواریومی می باشد و دارای یکی از بزرگترین گلخانه های گیاهان آکواریومی در دنیا است اعتبار و صحت اطلاعات آنان از دیگر منابع بیشتر است.

دوستان این گیاه به بستر کاملاً مغذی نیاز داره، بعلاوه فوق العاده به پارامتر های آب اعم از نیتریت و نیترات حساس می باشد بنابراین برای نگهداری این گیاه به تعویض مکرر آب نیاز دارید.
نیاز به co2 این گیاه کم است.