کمک! گیاهان من ذوب می شوند !؟

ذوب شدن چیست؟

گیاه بالا یک مورد کلاسیک از "ذوب شدن" است:

 

 

برگهای آن رنگ از دست داده ، شل و ول و شفاف شده و کل گیاه در آستانه حل شدن است.

 در این مثال ، حتی برگهای جدید در مرکز ذوب شده اند ، به این معنی که برای نجات گیاه احتمالاً خیلی دیر است.

 

در 90 درصد مواقع ، ذوب به دلیل استرس انتقالی اتفاق می افتد.

این بیشتر در مخازن جدید (یا مخازن بسیار بالغ پر از فعالیت های باکتری ) اتفاق می افتد.

 

به این فکر کنید که گیاه در تلاش برای سازگاری و مهار هر چیزی است که می تواند انرژی آن را از برگهای مسن خود بدست آورد و به نوعی "خودش را بخورد".

در صورت موفقیت ، برگهای جدیدی ظاهر می شوند که سازگار شده اند. در صورت عدم موفقیت ، کل گیاه ممکن است به سرعت در 2 روز حل شود.

در مخازن تازه کاشته شده ، این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد:

 

ذخیره انرژی ضعیف

گیاهان از مغازه های مختلف ممکن است یکسان باشند ، اما از نظر سلامتی بسیار متفاوت هستند. به همین دلیل خریداران ترجیح می دهند گیاه را از یک پرورش دهنده معتمد تهیه کنند.

گیاهی که در شرایط مناسب رشد ، حمل و نقل و ذخیره شده باشد ، انرژی ذخیره شده بیشتری دارد که به آن اجازه می دهد راحتتر با مخزن جدید سازگار شود.

 

تبدیل خارج از آب به فرم داخل آب

بیشتر گیاهان آبزی گلدانی در تولید انبوه خارج از آب و رطوبت کم تکثیر می شوند زیرا گیاهان با دسترسی بهتر به نور / CO2 از این طریق با سهولت بیشتری رشد می کنند.

 

بعد از کاشت در مخزن جدید ، آنها باید خود را با شرایط غوطه ور سازگار کنند. برای بسیاری از گیاهان ، این شامل ریختن تمام برگهای قبلی آنها است. در یک مخزن بدون CO2 تزریق شده ، این تغییر از حالت خازج از آب به شکل زیر آب بسیار شدید است:

 

مقدار  CO2 موجود از حدود 400ppm (قطعات در میلیون) در هوا به حدود 3ppm  در آب کاهش می یابد. از آنجا که 50 ~ از توده گیاه کربن است ، این واقعاً یک مسئله بزرگ است.

 

سیکل آمونیاک

در یک مخزن تازه تاسیس شده (با یک آکواسویل غنی از مواد مغذی) ، سطح آمونیاک می تواند به اندازه کافی بالا باشد تا گیاهان را ذوب کند ، مگر اینکه به درستی مدیریت شود.

موارد استفاده از ADA Amazonia (در گذشته) به عنوان یک قاعده ذوب گیاه مورد استفاده قرار می گرفت ، مگر اینکه خاک حداقل 2 تا 3 هفته قبل از کاشت سیکل شده باشد.

 

 

 

در تصویر بالا ،  ما شاهد زوال آهسته و طبیعی هستیم ، این ذوب شدن نیست.

 

به عنوان یک قانون کلی ، برگ های آسیب دیده بهبود نمی یابند و گیاهان انرژی خود را به سمت رشد برگهای جدید هدایت می کنند.

در یک مخزن بالغ ، ذوب گیاه می تواند به دلیل کم شدن سطح تغذیه رخ دهد: مسدود شدن پخش کننده CO2 ، کاهش جریان فیلتر که برای چندین ماه تمیز نشده است ، خاک تخلیه شده بدون کوددهی منظم.

ذوب ظاهری ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد ، اما ضعف اساسی آن احتمالاً طی ماه ها قبل از رسیدن به نقطه اوج ایجاد شده است.

 

7 نکته برای جلوگیری از ذوب شدن:

گیاهان سالم بخرید: آنها به طور کلی احساس سفتی ، ریشه های سفید روشن (در مقابل زرد) می کنند. برگها باید به جای نرم بودن ، مقاوم باشند.

 

برای تأمین جریان خوب از یک فیلتر مناسب استفاده کنید ( حتی فیلتر های هواده هم برای مخازن بدون تزریق کربن بسیار خوب عمل میکنند ) - این میزان اکسیژن و دی اکسید کربن را افزایش می دهد ، به خصوص در مخازن بدون تزریق CO2

 

اگر از CO2 تزریقی استفاده می کنید ، هنگام افزودن گیاهان جدید ، سطح آن را بیشتر کنید.

 

این اساساً غذای بیشتری را در دسترس گیاهان قرار می دهد و به آنها در انتقال آنها کمک می کند.

 

آب را به روش های گفته شده تعویض کنید ، که شامل سیفون زدن مواد زائد از بستر است. با این کار محرک شماره 1 جلبک حذف شده و رقابت در اکسیژن ، دی اکسید کربن و تغذیه کاهش می یابد.

دما را پایین بیاورید (حدود 23/22 درجه سانتیگراد). این باعث کاهش سرعت متابولیسم و ​​کاهش تقاضای اکسیژن و دی اکسید کربن در هنگام انتقال به مخزن جدید می شود.

در دسته های کوچکتر و کم جمعیت کاشت کنید. این اجازه می دهد تا جریان آب بهتر در اطراف گیاهان منفرد باشد ، ازدحام کمتر  و دسترسی بهتر به نور وجود داشته باشد.

کود مایع جامع تهیه کنید. گیاهان جدید سیستم ریشه ضعیفی دارند و نمی توانند از بستر تغذیه کنند. اما هنوز هم می توانند مواد مغذی را مستقیماً از آب خارج کنند. افرادی که تزریق کود را در مخازن جدید متوقف می کنند ، به گیاهان خود کمک نمی کنند تا سازگار شوند. مقدار مصرف باید از روز اول شروع شود.

 

 

در بالا: همچنین وجود دیاتوم در مخازن جدید معمول است که ماده قهوه ای لبه های برگ ها و توده قهوه ای "پشم پنبه" روی بستر است. گاهی با مذاب گیاهی اشتباه گرفته می شود. دیاتوم ها به طور طبیعی پس از بلوغ بیولوژیکی مخزن به طور طبیعی از بین می روند.

 

روز خوبی داشته باشی! با تشکر محمد صادق ذوقی